8 ezelsbruggetjes voor effectieve communicatie

Vandaag op ‘Mindfulness maandag’ acht communicatie ezelsbruggetjes

Laat OMA thuis, neem ANNA mee en smeer NIVEA. Nee, je hoeft niet op zoek naar Anna of naar de drogist om Nivea te kopen. Het zijn ezelsbruggetjes die je helpen om effectief te communiceren. Niets is zo moeilijk als goed met elkaar communiceren zonder dat er misverstanden ontstaan. Ook willen we anderen graag helpen maar weten we niet wat de technieken zijn om tot een goed gesprek te komen. Vandaag acht ezelsbruggetjes die je hierbij kunnen helpen.

Communicatieprobleem luisteren en begrijpenBron

Laat OMA thuis

OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Oma’s wijsheden, daar heb je altijd wat aan maar nu toch echt even niet. Je gesprekspartner zit namelijk niet altijd op OMA te wachten. Oordelen over een ander en je mening geven is helemaal niet nodig als een ander alleen maar even zijn verhaal wil vertellen. En ook al zijn je adviezen nog zo goed bedoeld, luisteren is het allerbelangrijkste communicatiemiddel.

Wees een OEN

Heerlijk toch om je eens een OEN te voelen. Open, Eerlijk en Nieuwsgierig een gesprek ingaan is van groot belang. Als je gaat communiceren dan moet je een open houding hebben en dat doe je ook door OMA thuis te laten. Eerlijkheid duurt natuurlijk het langst en verborgen agenda’s helpen je in een gesprek echt niet verder. Want als je eerlijk bent dan kom je ook nog eens echt over. En ben jij nieuwsgierig naar de ander, dan is de ander dat ook naar jou.

Neem ANNA mee

ANNA is in een gesprek je beste vriendin. Altijd Navragen, Nooit Aannemen is DE meest fantastische tip die ze je maar kan geven. Anna is een wijze meid want dit gaat maar al te vaak mis in de communicatie. Iedereen heeft wel eens aannames over iemand of iets wat gezegd wordt, maar je moet áltijd navragen. Zo ontdek je de waarheid en ga je niet zelf een mening vormen waardoor er misverstanden kunnen ontstaan.

Gebruik LSD

Nee, ik adviseer je niet om LSD te gaan gebruiken maar om beter te Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Het is namelijk een techniek om beter tot de kern van het verhaal van de ander te komen. Bij het luisteren is het ook belangrijk om naar de lichaamstaal van de ander te kijken omdat dit vaak meer zegt dan woorden. En met samenvatten en doorvragen check je daarnaast of je alles begrepen hebt en het verhaal duidelijk is. Dit zodat je geen verkeerde conclusies trekt en op de verkeerde voet verder gaat.

Communication quote

Smeer NIVEA

Altijd heerlijk om met NIVEA te smeren en je lichaam hiermee te verzorgen. Maar het staat hier voor Niet Invullen Voor Een Ander en dat kan best moeilijk zijn. Soms wordt er zelfs misbruik van gemaakt omdat anderen denken te weten wat je denkt of bedoelt zonder dit na te vragen. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets anders uitstraalt of zegt dan dat je eigenlijk bedoelt. Hier kan je ANNA ook goed bij gebruiken.

Maak je niet DIK

Je moet zeker Denken In Kwaliteiten, want daar staat DIK natuurlijk voor. Waarom worden mensen onderuit gehaald door alleen maar aandacht te besteden aan negatieve eigenschappen. Iedereen heeft kwaliteiten en dat er dingen niet goed gaan dat is inderdaad zo. Maar moet je dat dan steeds weer herhalen zodat een ander onzeker wordt? Nee natuurlijk niet: kwaliteiten moeten niet alleen benut maar ook uitgesproken worden.

Doe als een KOE

Praten, dat is iets wat wij natuurlijk graag doen. Maar hoe fijn is het is om soms te zijn als een koe en de Kaken Op Elkaar te doen? Vooral als je tijdens een gesprek verschillende standpunten hebt en het op een conflict uit kan gaan lopen doe dan als een KOE. Houd je kaken op elkaar, luister naar wat de ander te zeggen heeft. Alleen als jij luistert wordt er vaak ook naar jouw standpunt geluisterd.

Wees een HELD

Het laatste ezelsbruggetje is het meest mindfulness van allemaal. HELD staat namelijk voor Herkennen, Erkennen, Loslaten en Doorgaan. Soms wil je een gesprek tot in den treuren analyseren en meehelpen met het oplossen van het probleem. Herken en erken wat er nu precies verteld wordt en neem de gesprekken niet mee naar huis. Kijk wat er echt aan de hand is, laat het dan los en ga door.

Ken jij nog andere communicatie ezelsbruggetjes?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook

20 thoughts on “8 ezelsbruggetjes voor effectieve communicatie

  1. Mooie ezelsbruggetjes. Wat me opvalt is dat veel mensen niet echt luisteren in een gesprek en erg op zich zelf zijn gericht. Dan vertelt iemand wat en dan is het ja dat heb ik ook en dan komt er een verhaal dat 10 keer erger is. Jammer.

    • Anita

      Luisteren en anticiperen op je gesprekspartner zonder je eigen ervaringen te delen is blijkbaar moeilijk. Jammer idd dat dit vaak voorkomt!

  2. Handige ezelsbruggetjes; tijdens de communicatietraining die ik gaf gebruikte ik altijd Wees een OEN, gebruik LSD en Laat OMA thuis. De rest kende ik nog niet.

  3. Hele fijne ezelsbruggetjes, ik kende ze niet.Doe als een koe is wel handig voor mij.

    • Anita

      Haha, vandaar ook je naam zeker Nesrin 😉

  4. Geweldige ezelsbruggetjes 🙂 Ik probeer iedereen als een spiegel te zien, niet qua uiterlijk maar qua gedrag en reageer en behandel ze zoals ik zelf behandeld zou willen worden. Het helpt en voorkomt een hoop gedoe :’)

  5. Nivea. Die kende ik, maar de rest nog niet!

  6. Super goed stuk! Het is echt heel erg jammer dat er tegenwoordig nog maar nauwelijks echt naar elkaar geluisterd wordt. Ik probeer zelf wel altijd aan dit soort dingen te denken, maar ik vind het soms evengoed lastig.

  7. Wat geweldig! Ik kende ze allemaal nog niet. Ik ga ze morgen even opschrijven in m’n m’n boekje 🙂 Leuk om weer iets nieuws te leren!

    • Anita

      Wat leuk dat ze in je boekje komen te staan!

  8. Wat een leerzaam stukje. Het zijn natuurlijk dingen die we allemaal eigenlijk wel weten maar het is goed om er zo nu en dan aan herinnerd te worden. Ik vind die bovenste quote ook echt zo waar, veel mensen luisteren maar half omdat ze eigenlijk alweer bezig zijn hun antwoord te verwoorden in plaats van echt te luisteren en te begrijpen. Mooi

  9. Zo waar! Kreeg het er bij mijn opleiding Communicatie dagelijks ingeduwd, maar eigenlijk zou iedereen dit in zijn oren moeten knopen.

  10. Ik kende de ezelsbruggetjes al, maar ze zijn zeker goed! Jammer dat er tegenwoordig niet vaak meer écht naar elkaar geluisterd wordt.

  11. Sab

    Zeg altijd AMEN: Afspraken Maken en Nakomen.
    Je bent betrouwbaar als je doet wat je zegt en zegt wat je doet.

  12. Daphne

    Ik ken er nog eentje: BOL = Behouden, Ontwikkelen, Loslaten

  13. Marie Jose van de Wiel

    KISS: Keep It Simple and Short

  14. Joost Soetens

    Leuk, dank jullie wel.
    Nog een acroniem: VIER!

    V ventileren,
    I interne bronnen
    E externe bronnen en
    R resultaat.

    Heeft iemand een probleem, eerste emotionele temperatuur naar beneden door te luisteren, laten ventileren (LSD :-). Dan vragen naar welke oplossingen de persoon zelf kan bedenken.Vervolgens vragen of men ideeën van anderen wil horen (wil je mijn mening weten?). Resultaat vastleggen. Amen 🙂

  15. Alex van Veen

    Heel erg bedankt Anita, ik ben als trainer altijd op zoek naar nieuwe inspirerende tools. De KOE en HELD waren nieuw voor me, nogmaals dank. Maar het is minstens zo fijn om iets terug te geven, en dat is geen GEINtje:

    G van gedrag: goede feedback gaat over het gedrag en niet over de persoon.
    E van effect: goede feedback gaat altijd over het effect dat het op jou heeft.
    I van ik: goede feedback wordt altijd vanuit de ik-persoon gegeven.
    N van nu: goede feedback wordt altijd zo snel mogelijk gegeven, zoveel mogelijk in het nu.

    Mooi weekend allemaal!

  16. Vincent

    Heal vind ik mooier dan held, er zal vast nuanceverschik zijn.

    Herkennen om te
    Erkennen
    Aannemen om
    Los te laten

  17. Lieset

    Wat een interessant ‘draadje’ is dit geworden door de aanvullingen en reacties op de al bestaande ezelsbruggetjes, die hier, terecht, opnieuw in de spotlights worden gezet! Dank aan Anita en alle reageerders ❣️

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.