Burn-out, hoe heeft het zover kunnen komen

In mijn blogpost over het boek losleven liet ik weten dat ik nog zou vertellen over de levensveranderende gebeurtenis van vorig jaar, namelijk mijn burn-out. Omdat ik maandag tot ‘mindfulness maandag’ wilde bombarderen leek mij vandaag de dag om het te vertellen. Daarbij kan ik zeggen dat ik het nu pas echt achter mij kan laten en er dus ook goed over kan praten. Eerst noemde ik het overspannen of oververmoeid zijn, maar als ik terug kijk kan ik zeggen dat het te lang heeft geduurd om het geen burn-out te noemen.

Wat is een burn-out

Burn-out betekend letterlijk opgebrand zijn na een (jaren)lange periode van (werk)stress en ver over je grenzen heen gaan. Bij overspannen zijn is deze periode relatief van korte duur en is een aantal werken meestal voldoende om hiervan te herstellen. Omdat een burn-out er langzaam insluipt, lijkt het een onderdeel van jezelf te zijn. Er is echter geen evenwicht meer tussen ‘geven & nemen’, ‘denken & voelen’ en ‘actie & rust’. Je bent bezig met overleven in plaats van leven. De klachten die erbij kunnen horen zijn: rug-, hoofd- & nekklachten, angstaanvallen, continu geïrriteerd of teruggetrokken en voortdurend een gespannen gevoel hebben. Verder kun je concentratieproblemen hebben, contact met anderen kan tegenzin oproepen, aanspraak die mensen op je maken kunnen zwaar vallen en er zijn slaapproblemen. Als je nog meer wil lezen over een burn-out neem dan een kijkje op hulpgids.

Hoe heeft het bij mij zover kunnen komen

Ik ben een perfectionistisch, hardwerkende, zelfstandige vrouw met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Stress hoort bij het leven, lichamelijk klachten en vermoeidheid hebben we allemaal wel eens, maar wanneer moet je rust pakken en je serieus zorgen maken? Ik heb twaalf jaar lang gestudeerd, waarbij ik mijzelf altijd moest bewijzen en van deadline naar deadline heb geleefd. Nadat ik aan de universiteit afgestudeerd was wilde ik erg graag een baan op niveau vinden. Toen dat niet goed lukte nam ik alle kansen bij mijn huidige baan met beide handen aan om zo mijzelf te bewijzen. Daarnaast waren mijn man en ik op zoek naar een huis, had ik extreme last van mijn rug en moest ik als enige persoonlijke begeleider zorg dragen voor de verhuizing van de woongroep op mijn werk. Toen de verhuizing en de nasleep achter de rug waren was de accu volledig leeg en ben ik in huilen uitgebarsten.

Burn out wijze spreuken

Wat heeft mij geholpen om uit de burn-out te komen

Als eerste was het mijn lichaam die zichzelf uitschakelde waardoor ik aan mijzelf toe moest geven dat ik het niet meer trok. De chronische stress die deze reactie veroorzaakte, had ik te lang mijn lichaam laten beheersen zonder er gehoor aan te geven. Rust nemen was op dat moment het allerbelangrijkste voor zowel mijn lichaam als geest. Toen ik zaken wat beter kon plaatsen ben ik met anderen gaan praten, met mensen uit mijn omgeving maar ook met een professional (arbo verpleegkundige). Als afgestudeerd orthopedagoog weet ik zelf genoeg over veranderkunde, maar paste dit nooit zo goed op mijzelf toe. Ik ben aan de slag gegaan met de gedragsmeting lijst uit het boek dromen durven doen. Dit alles heeft tot resultaat gehad, samen met mijn doorzettingsvermogen, dat ik er weer uitgekomen ben en mijn leven momenteel anders indeel. Een cursus mindfulness staat momenteel nog op de planning zodat een burn-out mij niet weer gaat overkomen. Wanneer ik hem aan het volgen ben deel ik dat graag met jullie.


Herken jij je hierin en zou je een burn-out kunnen krijgen?

7 thoughts on “Burn-out, hoe heeft het zover kunnen komen

  1. Gertie

    Goed dat je hier zo open over kunt zijn!
    Over dit soort problemen moet veel meer en opener gepraat worden.
    En bovendien: gedeelde smart is halve smart!

    • Anita

      Bedankt voor je lieve reactie Gertie!

  2. Franca van den Meijdenberg

    Heel mooi geschreven Anita!!
    Op deze manier maak je van iets negatiefs iets positiefs! Knap!!

    • Anita

      Wat lief, bedankt Franca!

  3. Wat enorm mooi geschreven! Knap van je! om zo’n artikel te schrijven.

  4. Mooi dat je er nu zo over kan schrijven. Zoals je weet heb ik ook een burn-out gehad en ik herken heel goed wat je zegt. Ik kwam liever zelfs niet meer uit mijn bed in die periode.
    Volgens mij is professionele hulp op dat moment echt wel aangewezen, omdat je het zelf niet allemaal meer helder ziet. En theorieën zijn op dat moment wel mooi, maar niet altijd eenvoudig toe te passen. Professionele hulp kan je daar een serieuze duw bij in de rug geven.

    Ik ben heel benieuwd hoe je die Mindfulness zal gaan ervaren!

  5. Goed dat je hier zo open over schrijft. 🙂 Dapper!
    Ik denk dat heel veel mensen hier iets aan kunnen/zullen hebben!
    Liefs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>