Health challenge | eindconclusie

Jezelf in 10 weken gezonde eetgewoonten aanleren, ik ging deze uitdaging aan. Inmiddels zitten we in de laatste week en krijg je een update van week zeven, acht en negen. In week 7 mocht ik 2 maal zuivel per dag eten en daar kwam bij dat ik maar 2 extra smaakmakers mocht. Als laatste was het bedoeling dat ik maximaal 2 cheats per week had of 1 cheatdag heb en deze week moest ik alle eetgewoonten samen toepassen. Je leest vandaag of het mij mee of tegengevallen is en wat momenteel mijn moeilijke momenten zijn. Want misschien dat jullie nog tips hebben waar ik zelf niet aan gedacht heb om deze gewoonten vol te blijven houden.

Hoe zijn week 7, 8 en 9 van de health challenge gegaan

Week 7: 2 maal zuivel per dag

Ik ben echt een liefhebber van zuivel want kaas als broodbeleg gebruik ik eigenlijk wel dagelijks. Daarnaast meerdere keren per week een kop melk en als ik geen melk drink dan pak ik een kom Griekse yoghurt. In principe lukt het mij dus vaak wel om het te beperken tot 2 maal per dag.

Week 8: maximaal 2 smaakmakers per dag

Een sausje voor over de groenten, jus of een saus om je vlees in te dippen. Nee daar ben ik sowieso al niet van. Als ik friet eet dan moet dat natuurlijk wel met mayonaise en oké als er vlees van de barbecue afkomt dan gaat er wel eens een sausje op mijn bord. Maar daar blijft het vaak bij. Dingen puur eten zonder extra smaakmakers vind ik gewoonweg het lekkerst en ik ben blij dat ik dit in ieder geval niet af hoefde te leren.

Health challenge 2 cheats per week
Wil je mij zien, kijk dan naar de uzuma proeverij met Nicole

Week 9: maximaal 2 cheats per week of 1 cheatdag

Hier ga ik de laatste tijd nog wel eens de mist in. Waar ik de eerste zes weken maar sporadisch iets lekkers pakte, is dat de afgelopen weken niet beperkt gebleven tot 2 cheats per week. Cheats wat betreft drinken zijn er eigenlijk maar weinig, het gaat meer om de tussendoortjes. Maar ik ga er weer vol voor want merk dat ik het toch wel fijn vond hoe het de eerste weken ging.

Eindconclusie health challenge

Negen eetgewoonten heb ik mijzelf de afgelopen tijd proberen aan te leren. De ene week ging gemakkelijker dan de andere week maar ik ben het aangegaan. Het eten van 2 stuks fruit per dag gaat goed, vaak maak ik dan ook een smoothie klaar wat het makkelijker maakt. Letten op koolhydraten gaat prima en het drinken van water en thee is totaal geen probleem. Het eten van 2 maal groenten op een dag vind ik echter nog wel moeilijk. Ik zoek nog steeds creatieve manieren om deze te eten zonder dat het eenzijdig gaat worden. Weet jij nog iets? En de gezonde tussendoortjes gaan hierdoor dan ook op en af. De health challenge heeft mij enorm geholpen om bewust te worden van mijn eigen eetgewoonten en in te zien wat nodig was om deze aan te passen. Zoals je in de updates hebt gelezen was dat soms ontzettend nodig maar bij een aantal gewoonten ging dat eigenlijk prima. Ik ga er natuurlijk gewoon mee door.

Heb jij moeite met één van de eetgewoonten van de health challenge? En zou je dat willen veranderen?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook  | Pinterest

12 thoughts on “Health challenge | eindconclusie

  1. Zuivel dat zou ik echt niet kunnen laten liggen. Ik kan niet zonder kaas, nee echt niet.

  2. Vind dat je het heel goed hebt gedaan. Hier zijn de smaakmakers wel iets waar we aan moeten denken.
    Maar dat is alleen als we gebakken aardappels eten ofzo..

  3. Meer water ben ik ook aan het drinken. Verder lukt me alles niet zo goed wat in de challenge staat omschreven. Ik vind het zo klap dat je dit bent gaan doen!

    • Anita

      Zou je dat willen veranderen? Want de challenge zorgt er wel voor dat je het langzaam aan kan passen.

  4. Super goed dat je er gewoon mee doorgaat! En ook fijn om te lezen dat het in veel gevallen goed gegaan is. Echt knap. You go girl :)! De challenge van week 9 lijkt me trouwens het lastigst, vooral om dat je dan je cheats een beetje in moet gaan plannen (tenminste, dat denk ik?).

    • Anita

      Ja dat is wel een lastige idd! 1 cheatdag lijkt mij dan wel het handigst en makkelijkst in te plannen!

  5. Fijn om te lezen dat het zo goed is gegaan! Qua groente vind ik het heerlijk om bij de lunch een soepje en/of een salade te nemen.

  6. Knap gedaan hoor. Hier thuis proberen we zo puur mogelijk te eten. Ik eet bijna nooit uit zakjes of potjes (op mayo, sambal e.d. na dan), maar soms heb ik de fut gewoon niet boodschappen te gaan doen en te koken. Gisteravond heb ik dan ook Thais laten bezorgen. Veel minder gezond dan ik het zelf zou maken, maar soms oh zo lekker.

  7. Wat fijn dat je meer inzichten hebt gekregen door de Health Challenge! Ik vind het vooral heel lastig wat ik moet geloven. 2 stuks fruit per dag werd vroeger al gezegd, maar nu hoorde ik weer ergens dat dat eigenlijk ook niet goed is. Ja, als we zo gaan doen is niets goed voor ons toch? 😉 Smoothies zijn misschien wel de handigste oplossing voor de extra fruit en groente? Maar misschien gaan smoothies ook wel snel vervelen (heb ze nog nooit zelf op trouwens).

  8. Fijn dat het je zo bewust heeft gemaakt.

    Net als jij heb ik geen moeite om frisdrank en/of sapjes te laten staan, hetzelfde geld voor sausjes maar waar ik echt moeite mee heb ik alles wat zoet is… Snoepjes, chocolade en ijs vind ik het allerlekkerst.

    • Anita

      Dat is ook mijn zwakke plek Nesrin!

  9. Je bent goed bezig geweest meid! Zelf ben ik nooit zo van de health challenges, maar ik eet wel zo gezond mogelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.