Health challenge | update #1

Jezelf in 10 weken gezonde eetgewoonten aanleren, ik ging deze uitdaging aan. Inmiddels zijn we in week 4 beland en vond ik het tijd voor een update van de eerste drie weken. In week 1 dronk ik geen calorieën meer, daar kwam bij dat ik zou starten met gezonde tussendoortjes en als laatste was het de bedoeling dat ik 2x per dag een half bord groente zou eten. Je leest vandaag of het mij mee of tegengevallen is en wat momenteel mijn moeilijke momenten zijn. Want misschien dat jullie nog tips hebben waar ik zelf niet aan gedacht heb om deze gewoonten vol te blijven houden.

Hoe zijn de eerste drie weken van de health challenge gegaan

Week 1: geen calorieën drinken

We begonnen in week 1 met het drinken van water en thee. Voordeel hieraan was dat ik helemaal geen moeite heb met het drinken van water. Soms maak ik een kan smaakjeswater klaar door er citroen en munt in te doen, maar vaak drink ik het gewoon zonder. Zeker toen het zo warm was stond mijn dopper continu voor mijn neus of zat deze gevuld in mijn tas. In de afgelopen drie weken heb ik maar vier keer iets anders gedronken en dat moet ook kunnen vind ik. Nu het weer kouder begint te worden zullen de bakken thee er trouwens als zoete broodjes in gaan. Nee, hier heb ik totaal geen problemen mee gehad.

health challenge gezond ontbijt

Week 2: gezonde tussendoortjes dus 5/6x per dag eten

Week 2 ging een uitdaging worden want ik kan soms best een snoeper zijn maar ik haalde noten, fruit, groenten, eieren, Griekse yoghurt en broodvervangers zoals roggebrood en havermout in huis om te zorgen dat ik dit zou eten. Ook maakte ik geroosterde kikkererwten met paprika- en chilipoeder klaar om deze tussendoor te kunnen snacken. En heel leuk dat ik door deze challenge nu ook weer gezonde snacks herontdek. Ik maakte namelijk roggebrood met hüttenkäse, honing en amandelen klaar. Zo ontzettend lekker en het vult ook nog eens goed. Er gingen in de twee weken dat ik met deze eetgewoonte aan de slag moest vier ijsjes naar binnen en één bifi worstje. Of zou jij het worstje wel als gezonde snack bestempelen? Ik ben dus ontzettend trots op mijzelf dat ik niet in de snoepkast ben gedoken en steeds een gezonde keus heb gemaakt. Echter omdat ik nu zwaarder ontbijt om geen honger te krijgen, zoals bijvoorbeeld havermoutpap en een mugcake, vind ik het soms moeilijk om tussendoor nog wat te nemen. Maar ik zet het op tafel om er zo voor te zorgen dat ik het zie en dus ook in mijn mond verdwijnt. En als ik moet werken gaan er allemaal bakjes gezonde snacks mee.

health challenge gezonde tussendoortjes

Week 3: 2x per dag een half bord groente

Vorige week ben ik hier natuurlijk al mee begonnen maar ik moest de hoeveelheden nog wel ophogen. Alleen een bakje snoeptomaatjes is natuurlijk niet voldoende om aan de extra groenten per dag te komen. Ik zorg er nu dan ook voor dat ik met regelmaat een bak met wortels, paprika, tomaatjes, komkommer en een beetje hummus op tafel zet. Ook ging er sla of komkommer op mijn broodje met kaas of ontbeet ik met een avocado op rijst wafels. En ik at een groente omelet als lunch om zo ook alvast aan mijn eiwitten te komen. Wat ik nog meer kan gaan doen om mijn groente inname te vergemakkelijken is deze te verwerken in een smoothie (spinazie en boerenkool) of een soep maken als avondmaaltijd. Variatie blijft belangrijk en op den duur zullen de rauwe wortelen namelijk wel mijn neus uitkomen. Door te variëren hoop ik dit te kunnen voorkomen.

Wil je weten wat de komende weken inhouden en wat ik wil bereiken met deze challenge? Lees dan het introductie artikel. Over twee weken weer een nieuwe update.

Heb jij nog tips om ervoor te zorgen dat ik 5/6x per dag blijf eten?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook  | Pinterest

29 thoughts on “Health challenge | update #1

  1. Wat goed zeg! Ik ga volgende week 3 dagen detoxen en wil daarna ook echt stoppen met fris en zoetigheden.

    • Anita

      Ja het werkt echt en doet al veel voor mijn lijf dus ben blij dat ik er weer mee gestopt ben! You can do it!

  2. Goed bezig zeg 🙂

  3. Op de foto’s ziet het er allemaal heerlijk uit! Goede challenge.

  4. Vegetarisch eten werkt bij mij heel goed om voldoende groenten te eten. Je vervangt een portie vlees al snel door een portie groenten en zo eet ik ’s avonds al gauw een gans bord groenten 🙂
    Dat 5 tot 6 keer eten per dag is veelal een gewoonte. Ik neem altijd om 10u en om 15u nog wat. Maar tijdens werkdagen gaat dat makkelijker omdat ik dan ook echt honger heb.

    • Anita

      Mijn werktijden zijn helaas niet altijd hetzelfde waardoor mijn slaap- en eetritme ook anders is, maar snap inderdaad dat het een gewoonte moet worden!

  5. Wat leuk dat je recepten voor gezonde snacks herontdekt. Het gaat goed! Vloeibaar suiker drinken vind ik ook een van de makkelijkste dingen en heb het gelukkig nooit veel gedaan.

  6. Wat ben je goed op weg! Doe zo verder. 🙂

  7. Jeeh wat goed van je! Ik heb nog een tip voor een tussendoortje. Quinoa wafels van Leev (AH) met huttekäse (maar dat al je al las ik) en z’atar kruiden. Smullen gegarandeerd hoor, haha! Succes nog. 🙂

    • Anita

      Klinkt lekker Sandra, ga eens kijken!

  8. Goed bezig zeg! Zelf drink ik ook nooit calorieën, vind dat zo zonde!

  9. Wauw, goed bezig!

  10. Gertie de Groot

    Respect voor de manier waarop je het aanpakt!
    Ik heb daar zelf héél veel moeite mee.
    Mijn favoriete manier van groente eten is idd soep.
    Héérlijk, veel variaties én gezond!

    • Anita

      Als ik het half aanpak gaat het hier ook fout. Nu ik doelen heb gesteld en mijzelf uitdaag ga ik het ook echt aan en ben ik best een doorzetter wat dat betreft. Alleen het nog volhouden maar als ik alle ‘regels’ in gedachten houd moet dat wel goed komen.

  11. Wow, jij bent goed bezig. Misschien is naast snoeptomaatjes, komkommer ook een goed idee?

    • Anita

      Thnx meis! Ja komkommer heb ik ook standaard in huis nu

  12. Je bent echt goed bezig, misschien nog wel beter dan ik zelfs!

    • Anita

      Thnx meis, jij bent ook goed bezig! Zwakke momenten hebben we allemaal en het is maar net hoe je ermee omgaat. Het moet in balans blijven!

  13. Echt ontzettend goed dat je hier zo bewust mee bezig bent 🙂 Knap! Gezonde keuzes kunnen ook heel erg lekker zijn. Ik zou wel wat gezonder willen eten, maar ik vind (slecht) eten gewoon veel te lekker, oeps. Ik ben benieuwd naar je volgende update.

    • Anita

      Ik blijf ook nog gewoon elke week friet eten hoor 😉 Maar het is voor mijn eigen gezondheid en toekomst wel ontzettend belangrijk dat ik dit nu aangegaan ben. Hoop dan ook weer lekkerder in mijn vel te zitten en dit als levensstijl te houden,

  14. Ookal heb je het al heel vaak in de reactie voorbij zien komen: je bent echt goed bezig! 5/6 x per dag eten is trouwens niet per se beter dan 3x per dag eten. Als je het dus niet fijn vind om zo veel tussendoortjes te nemen, kun je dat ook gewoon wat minder doen. Probeer vooral een ritme te vinden dat bij je past!

    • Anita

      Thnx! Om dipjes te voorkomen wil ik echt wel meer dan 3x per dag eten. maar ik weet dat het geen must is.

  15. Goed bezig, leuk om je update te lezen!

  16. Wow, goed bezig! Keep up the good work :)! Geen calorieën drinken lijkt me ook niet zo moeilijk (ik drink ook vooral thee en water (en oké, toegegeven: best wat bier als student, maar dat is wel minder geworden nu met mijn stageperiode)), maar de andere opdrachten vergen echt wel wat meer werk! Knap :).

  17. Wat goed van je! Twee keer groente lijkt me best lastig. Anna heeft sinds kort een schooltrommeltje met vakjes, waardoor ik zorg dat we altijd wel iets lekker hebben voor bij het fruit: tomaatjes, komkommer, worteltjes, augurkjes. Dus bij haar lukt het wel, misschien moet ik er zelf ook maar wat meer van snoepen. Succes!

  18. Geen calorieën drinken doe ik uit mezelf al! Heerlijk zo’n lijstje, en dan zien dat je iets daarop al goed doet : )

    Ik heb geen tips voor je helaas. Ik vind het best erg vaak dat je wat moet eten. Dat lijkt me best lastig.

  19. Wauw, wat ben jij goed bezig! Ik drink sowieso alleen maar thee en water, maar 2 keer een half bord groenten ga ik zeker eens proberen!

  20. Wat goed van je zeg! Ik probeer dit soort dingen zelf ook altijd, maar het lukt me nooit! Binnekort misschien weer aan beginnen.

  21. Wat goed! Ik ben ook weer bezig met een gezond voedingspatroon en veel bewegen. Maar ik gun mezelf ook af en toe wat lekkers, anders is het minder goed vol te houden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.