Het is nooit te laat #2

Vorige week ben ik gestart met het is nooit te laat project want het is nooit te laat om je leven te veranderen. Als je wil weten wat de basis van veranderen is en welke hulpmiddelen je kan gebruiken bij het zoeken naar de ideale versie van jezelf? Dan moet je even dat artikel gaan lezen. Vandaag gaan we verder in op de motivaties om te veranderen en wat je daarbij nodig hebt.

Het is nooit te laat project

Drijfveren en valkuilen

Je zegt dat je iets in je leven of karakter wil veranderen maar is dat echt zo? Kan je echt met zekerheid zeggen dat het je gelukkiger gaat maken? Het is van belang om goed bij jezelf na te gaan of datgene wat je wil veranderen ook past bij wie je bent of wil zijn. Je kan wel grote ambities hebben maar gaat het ook lukken om dat punt te bereiken. We zijn een kei in het te hoog leggen van de lat en maken het onszelf veel te moeilijk. Krijg je er energie van of zal het juist veel van je vergen? Bewustwording is de meest belangrijke stap want soms zijn we onszelf niet bewust van de patronen waar je steeds in beland. Achterhaal eerst wat je drijfveer is voor datgene wat je wil bereiken en onderzoek of dat een sterkte van je kan worden. Heb je in huis wat je daarvoor nodig hebt of moet je eerst nog aan de slag met een ander punt in je leven? Stappen overslaan daar is niemand bij gebaat dus ga in de voorbereidende fase goed op onderzoek uit. Ga zitten en luister naar je innerlijke zelf. Doe waar je blij van wordt en schrijf alle ideeën en gedachten op. En houd daarbij in je achterhoofd dat je lief en zacht voor jezelf mag zijn. Ontwikkeling heeft tijd nodig en leg jezelf geen druk op dat je snel moet weten hoe het bij jezelf precies zit.

ijsberg mcclelland doen denken
Bron

Macht der gewoonte

Maar wanneer weet je dan of het echt is waar je voor moet gaan en het je gaat brengen wat je hoopt? Dat kan niemand van tevoren zeggen en is afhankelijk van de tijd, moeite en liefde die je erin stopt. Ieder mens heeft zo zijn valkuilen maar ook gewoontes die niet zo snel te doorbreken zijn. En om het nog eens moeilijker te maken blijkt dat 95% van gedrag onbewust is en datgene wat je wil diep verborgen kan liggen. Het is daarom van groot belang dat je je bewust wordt van het onbewuste gedrag en zeker als deze je belemmerd in je dagelijkse leven. Ga goed na wat je echt wil en denkt en beschrijf daarbij ook wat het je kan gaan brengen. Pas wanneer het meer gaat leven en je goed weet wat het voor je kan betekenen kan je er ook echt voor gaan. Voorbereiding is ontzettend belangrijk want om van iets een gewoonte te maken daar gaat een hoop tijd en moeite overheen. Maar laat dit je niet ontmoedigen want het gaat je juist brengen waar je zo naar verlangt.

Ga ook jij in je leven veranderen wat nodig is? 

Volg mindjoy op
Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook Pinterest

6 thoughts on “Het is nooit te laat #2

  1. 95% van gedrag onbewust dat is nogal wat! Ik vind veranderen wel moeilijk. Geen druk opleggen trouwens ook ;-). Ik wil veel te veel.

  2. Goed geschreven. Ik heb al veel veranderd maar soms val ik toch terug in oude gewoontes die ik echt wil veranderen. Ik ga het door jouw stukje toch echt weer proberen. Dank je wel.

    • Anita

      Graag gedaan! Oude gewoontes blijven hardnekkig inderdaad.

  3. Macht der gewoonte is een moeilijke vind ik. Een bepaalde patroon of routine hebben en deze doorbreken vraagt meer maar vaak is het de 1e stap die zo moeilijk is bij mij.

  4. Oude gewoontes afleren is echt vreselijk. Maar het kan! Aangezien ik me nu aan het concentreren ben op mn gezondheid houd ik het nu daar even bij. Die andere gewoontes die ik wil afleren doe ik daarna “wel even” hahaha

    • Anita

      Juist goed dat je je nu op één ding richt! Het kan alleen maar mis gaan als je teveel tegelijk aan gaat pakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>