Hoe kom je tot jezelf

Wanneer je vakantie hebt staat het werk even aan de kant en zit je vaak in een andere omgeving. Hierdoor heb je de tijd om helemaal tot jezelf te komen. Maar nemen we die tijd ook voor onszelf? Het is heel verleidelijk om de vakantiedagen weer vol te proppen en je te verliezen in de waan van de dag. Echter is dit het ideale moment om tot rust te komen en ontdekken wat je nu echt wil. Want waar draait het daadwerkelijk om in het leven?

Alles van je afschudden

Een teveel aan prikkels kan je steeds meer en meer in de weg gaan zitten. Je concentratievermogen neemt af en creativiteit vermindert. Het is van groot belang om je emoties te uiten en deze niet op te kroppen. Elke dag even de dingen die je meemaakt of gevoeld hebt doornemen en de drukte van je afschudden. Vul je dankbaarheidslijst in, durf tevreden te zijn, oordeel niet en open je hart. Zo ga je met een goed gevoel naar bed. Gun je jezelf dat en neem je daar de ruimte en tijd voor? Hoe ouder we worden, hoe meer we gaan waarderen en merken waar het echt om draait in het leven. Zelf merk ik dat ik de laatste jaren steeds beter weet waar ik juist wel of geen tijd in wil steken. Geeft het je energie of ontneemt het energie? Dat is een goede vraag die je jezelf steeds kan afvragen. En weet je niet hoe je deze kan verhogen, check dan even de energie challenge waar ik een tijd geleden aan mee heb gedaan.

Listen quiet mind meditation quote
Bron

Rust en meditatie

Maar hoe kom je nu totaal tot jezelf? Je kan heel laagdrempelig beginnen door echt letterlijk stil te staan en alles naast je neer te leggen waar je op dat moment mee bezig bent. Laat al je technologische apparaten uit, ga offline en zoek een activiteit die je tot rust kan brengen. Wees soms gewoonweg egoïstisch en plan me-time in, verlaag de lat en maak van moeten mogen. Ga je graag naar het bos, de zee of is er een plek in huis waar je niet afgeleid wordt? Ga daar naartoe en zoek een rustig plekje op. Het ultieme middel om tot jezelf te komen is meditatie. Aandacht hebben voor je ademhaling, oberveren en loslaten. Via twitter werd ik er door Marion op geattendeerd dat de meditatie 21 daagse van Oprah & Deepak vandaag weer staat te beginnen. Mediteren is iets wat ik al een hele tijd wil proberen maar ik kon mijzelf er steeds niet toe zetten. Ik heb mij dus direct aangemeld voor deze ervaring en hoop door deze begeleide meditatie nog meer de ruimte voor mijzelf te gaan pakken. Mijn ervaringen ga je hier vanzelfsprekend lezen.

Doe jij mee met de meditatie challenge? En hoe kom jij tot jezelf?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook  | Pinterest

16 thoughts on “Hoe kom je tot jezelf

  1. Oh misschien ga ik mij ook wel aanmelden voor die van Oprah en Deepak! Ik ga in ieder geval even een kijkje nemen.

  2. Ik doe ook mee met de meditatiechallenge en ik hoop hem ondanks de drukte toch goed te kunnen doen (weer maar de app installeren :P)
    Meditatie helpt bij mij enorm om tot mezelf te komen, maar ook even momenten inlassen van niets doen, even rust, geen geluid etc. Mooi geschreven weer, Anita!

  3. Fijn artikel weer, Anita. Vanzelfsprekend doe ik ook mee. Ik vind het ontzettend fijn om weer te doen die 21 dagen. De vorige keer ben ik tot dag 19 of zo gekomen. Ik kon de rust toen niet echt vinden, omdat ik vond dat mijn hoofd leeg MOEST zijn tijdens de meditatie. Nu heb ik dat niet meer. De ene dag hou ik de mantra wel in mijn gedachten, de andere keer ga ik vol door mijn emoties heen en weer een andere keer denk ik gewoon na tijdens de meditatie terwijl ik naar de rustige muziek op de achtergrond luister. Ik hou me dus veel minder vast aan de regeltjes van het mediteren. Het gaat mij erom dat ik tot rust kom en op welke manier dat is, dat zie ik op dat moment wel. Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou gaat zijn. Geniet er in ieder geval van. Liefs.

    • Anita

      Ik ben ook erg benieuwd Marion! Ga gewoon kijken hoe het mij bevalt en wat het kan brengen.

  4. Ik ga hardlopen en ’s avonds ga ik zitten mediteren op onze schommelbank buiten.

  5. Ik vind het momenteel enorm lastig om tot mezelf te komen. Vooral omdat ik niet zomaar even weg kan.
    Toch ga ik het naar aanleiding van deze blog gewoon weer proberen, komende woensdag/donderdag..

    • Anita

      Heel goed meis! Je moet gewoon proberen om te momenten te pakken die zich aanbieden en anders idd iets meer creëren!

  6. Gaaf dat je dit gaat doen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring en wie weet haal jij mij wel over om dit op te pakken.

    Hardlopen is een vorm van mediteren voor mij en verder doe ik er helaas vrij weinig aan maar zou dit wel graag meer willen doen.

  7. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen! Zelf vind ik het vaak lastig om alles even los te laten en echt tot mezelf te komen, maar ik hoop dat dat nu ik vakantie heb wat beter lukt!

  8. Heb me ook aangemeld en de eerste gedaan…nou ja gedaan het ging niet zo geweldig. Hoop dat het de komende dagen beter zal gaan. Plekjes waar ik goed tot mezelf kom is onder de douche, op zolder of in de tuin.

    • Anita

      Gewoon proberen te ervaren en kijken wat het voor je kan betekenen. Ik hoop in ieder geval dat het mij wat meer rust kan geven.

  9. Ik doe niet mee met de Challege. Ik moet zeggen dat ik het soms best lastig vind en mezelf ook te weinig me time geef. Ik moet veel van mijzelf. Ik kom wel vaak helemaal tot mijzelf als ik heerlijk aan het paardrijden ben. Een paard is zo’n reflectie van je gedrag.

  10. Wat leuk die challenges, die ga ik zo gelijk opzoeken

  11. Fijn artikeltje, ik heb ook van behoefte om tot mezelf te komen en rust in te bouwen. Het lukt me al om regelmatig te mediteren. Ik zou graag mee doen aan de challenge, maar ben net een dagje te laat. Eens kijken of ik nog kan meedoen.

    • Anita

      Ik hoop het Sofie! En is het nog gelukt?

  12. Hoe gaat het met de challenge? Ik moet eerlijke bekennen dat ik onverwacht weer drukke dagen had waardoor ik er een aantal keer niet aan toegekomen ben. Echt zo balen is dat. Hopelijk houd jij het beter vol!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.