Infobesitas, verslaafd zijn aan informatie

Als ik de kans heb ga ik de tijdlijnen van Facebook, Twitter en Instagram langs om te kijken of ik wat gemist heb en foto’s of updates kan liken. Als ik onderweg ben geweest of gewerkt heb en een tijdje geen social media heb kunnen checken begint het te kriebelen. Ook als ik wakker wordt duik ik meteen mijn smartphone in om alles te checken. Het blijft echter niet alleen bij social media maar er komen ook blogartikelen, YouTube filmpjes, TV series en programma’s bij. Herkenbaar? Ik ben bang om iets te missen en wil graag meepraten of laten zien dat ik aan een ander denk. Verslaafd zijn aan informatie, het is een nieuwe ‘ziekte’ waar vooral de jongeren van tegenwoordig aan leiden. Het heet infobesitas, maar wat kan je ertegen doen?

 Infobesitas drowing in information

Infobesitas, hoe aan te pakken

Infobesitas is pas een probleem als je echt niet meer zonder informatie kan en slaaptekort, hoofdpijn, vermoeidheid en/of concentratieproblemen ontwikkeld. Bij mij is het gelukkig niet zover maar ik merk wel dat mijn hoofd soms zo vol zit en ik dan minder energie heb omdat ik teveel bij wil houden. Ook heb ik zoveel boeken gelezen en door mijn studies zoveel informatie verzameld, dat ik het nu echt niet allemaal meer kan opnoemen of heb onthouden. Ik vergaar dus al mijn hele leven zoveel informatie als mogelijk. En vandaar dat de meer energie challenge op dit moment zo welkom was. Vandaag deel ik met jullie een aantal tips die mij helpen om de stroom aan informatie behapbaar te maken. En ook om niet altijd maar bezig te willen zijn met het tot mij nemen van informatie.

  • Alle social media kanalen uitdunnen of verwijderen. Iedere keer als je een leuke blog, Facebook pagina of een te gek Instagram account vindt dan komt deze ook weer in je tijdlijn voorbij. Hierdoor ben je elke dag weer meer tijd kwijt om te scrollen, bekijken en de informatie tot je nemen. Ik dun mijn accounts elk maand uit of ik verwijder een account als ik de updates niet meer leuk vind of als iemand bijvoorbeeld teveel tweets plaatst. Een social media kanaal helemaal verwijderen is voor mij nog een stap te ver, want ik zie het nut van alle kanalen, maar dat is natuurlijk ook een optie.
  • Zet je notificaties, geluid en trilfunctie uit of sluit de programma’s op je computer. Iedere keer als je een piepje hoort of je telefoon ziet oplichten dan pak je hem er meteen bij. Je weet zo direct dat iemand heeft gereageerd op je tweet, je Instagram foto heeft geliked of je een bericht heeft gestuurd en kan je terug reageren waar nodig. Ik heb alles uitgezet en kijk op het moment wanneer ik wil of er nog nieuws is. En ook op mijn computer sluit ik de webpagina’s en mijn outlook als ik er klaar mee ben.
  • Plan infomatieloze momenten op een dag. Afkicken van informatie is nodig als het je leven teveel gaat overheersen. Zet je computer uit, leg je smartphone weg of ga even naar buiten. Je brein heeft ook rust nodig en kan niet continu ‘aan’ staan. Ontspanning is een noodzaak om weer energie te krijgen. Vind je dit moeilijk? Bouw de informatieloze momenten dan op en maak ze steeds langer.
  • Ga iets actiefs of creatiefs doen. Vaak als je jezelf afleidt, heb je helemaal geen oog meer voor je honger naar informatie. Probeer je te focussen op dat moment en geniet van hetgeen wat je doet. Ga iets doen waarbij je je handen gebruikt zoals sporten of koken en juist niet je hoofd .
  • Plan op gezette tijden een informatie moment in. Als je ervoor kiest om momenten in te lassen dan moet je niet weer in de valkuil schieten om alles bij te willen lezen. Wees selectief en lees het social media kanaal, je mail of het nieuws dat jij nodig vind om bij te werken op dat moment. Kies ieder moment een ander kanaal, want zo heb je ook alles bijgewerkt maar ben je niet de hele dag met alles tegelijk bezig.
  • Ga aan de slag met brein- en concentratietechnieken. Diep ademhalen, tot rust komen en onthouden dat niet-weten ook prima is. Probeer meditatie uit, leef meer in het nu en leer jezelf snellezen. Dit zodat je de informatie beter kan verwerken en niet steeds met je hoofd ergens anders bent.
  • Kwaliteit en relevantie. Het is leuk om zoveel bij te willen houden, maar is het relevant om te weten welke bekende Nederlander nu weer vreemd is gegaan? Is het bericht wat je leest van goede kwaliteit of is het weer een onderzoek wat eigenlijk nergens op slaat? Wees selectief in wat je wel en niet leest, zo ook met blogs. Je kan echt niet alles bijhouden en ook niet ieder artikel past bij jou.

Heb jij nog andere tips om infobesitas de baas te zijn? Of heb je er niet zo’n last van?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook

19 thoughts on “Infobesitas, verslaafd zijn aan informatie

  1. Goed onderwerp om aan te slaan, best ernstig dat dit zo’n steeds groter wordend probleem is. Ik heb hier zelf ook behoorlijk last van, ik merk vooral dat ik veel tijd kwijtraak aan het checken van blogs/sociale media/etc. Soms zit ik zonder dat ik het door heb een half uur door mijn Facebook feed te scrollen. Oeps! Als er dan eens dagen zijn dat ik er niet echt aantoe kom om mijn ‘online leven’ te bekijken, merk ik die avond dat ik dat eigenlijk heerlijk vind.

  2. Bij mij is dit ook herkenbaar. Soms verlang ik terug naar de tijd dat je ‘alleen’ maar kon bellen en smsen met je telefoon… Nu leg ik deze verschillende momenten op een dag weg en ‘moet’ ik soms af spreken dat ik er bijvoorbeeld een uur niet op kijk… Vervelend, want ik merk juist dat inderdaad de dingen die ik doe zonder social media erbij ik juist de meeste inspiratie en rust krijg. Je staat er ook niet altijd meer bij stil, pas wanneer de telefoon weer erg snel leeg is of ik er door een ander op gewezen word weet ik dat ik weer wat moet minderen. Dus kan iedereen niet weer eens gewoon bellen in plaats van iets op facebook te zetten? ;-)x

    • Anita

      De goede oude tijd idd! De online wereld is fijn, maar echt contact maken doe je in real life

  3. Dit klinkt herkenbaar! Vorig jaar kerst sneeuwde het zo hard dat ik geen bereik had op de berg waar wij zaten…
    Man, wat voelde ik me raar! Maar het wende al gauw!
    Vroeger konden we ook zonder! Dan liep je wel naar de bushalte om te zien hoe laat de bus vertrok of sloeg je de krant open om te zien wat er draaide in de bios.
    Maar ja, je went zo snel aan iets, hè?! Maar een dag zonder is zeker niet verkeerd!

  4. Fijne tips allemaal! Ik wil steeds mijn notificaties uitzetten op mijn telefoon, maar iets houd mij tegen. Waarschijnlijk mijn lichte infobesitas probleem! Ik merk ook regelmatig dat ik heel moe ben van alle informatie die ik binnen krijgt en even alles wil ontvluchten. Alleen toch kijk ik dan steeds weer bij elk geluidje op mijn telefoon… Het zou goed zijn voor mij om hiermee aan de slag te gaan.

    • Anita

      En goed dat je het meteen hebt gedaan meis!

  5. Dat is een enorm probleem van mij. Ik laat me echt opslorpen door mijn ipad! Ook beetje FOMO (fear of missing out). Je hebt goede tips, ik ga een aantal meldingen afzetten en het ipad uurtje,… ja uurtje dont judge, op een specifiek moment inplannen.

  6. In het weekend heb ik momenten waarop ik plots om vier uur in de namiddag besef dat ik al een hele tijd niet op Facebook of twitter heb gekeken. Dat is vaak niet eens zo erg. Ik krijg er geen paniekaanvallen van. Maar zodra ik ermee begin dan kan ik het niet laten om te blijven checken. Daarom staat bij mij mijn mobiel internet van mijn telefoon standaard uit en probeer ik ook andere apparaten uit te laten om de verleiding te weerstaan. Zeker in het weekend wanneer ik eigenlijk helemaal geen nood heb aan al die informatie!

  7. Oh dit is zoooo herkenbaar haha. Sinds ik een smartphone heb ben ik non stop met mijn blog bezig. Na zo’n dag ben ik dan zo onwijs moe.. Tegenwoordig plan ik pauzes in en dat werkt echt super!

  8. dit is echt zo iets van nu…
    als mijn telefoon het even niet doet raak ik bijna in paniek…
    Toch zet ik hem steeds vaker stil en neem ik momentjes voor mezelf
    lekker zijn die momentjes, de wereld gaat ook door zonder jou

    • Anita

      De wereld gaat zeker door en momentjes voor jezelf moet je echt nemen!

  9. Het blijkt echt wel een actueel thema, ik vind ook dat ik veel te veel bezig ben met sociale media en nu ik sinds oktober/november blogs ben beginnen lezen is dat alleen maar weer wat aangewakkerd. Maar ik heb wel mijn facebookapp van mijn smartphone verwijderd en daar ben ik heel blij mee! Maar als ik dan 24h niet op de computer geweest ben, merk ik wel dat ik veel langer blijf hangen om alle blogs te lezen. Bij facebook scroll zelfs niet meer helemaal tot beneden.

  10. Ik moet zeggen dat ik het best fijn vind om te lezen dat ik alles tips die je geeft eigenlijk al in uitvoering breng. Toevallig degene waar ik slecht in ben (de eerste) heb ik eergisteren gedaan. Goeie tips!

  11. Ik kan het allemaal steeds meer los laten. Toen ik nog rookte (dat is nog niet eens zo lang geleden), stond ik altijd buiten met een sigaret en mijn mobiel in de hand. En maar social media bekijken. Nu ik niet meer rook, merk ik dat ik die drang steeds minder heb. Mijn mobiel laat ik in de woonkamer als ik naar bed ga, ik moet ‘m niet in mijn slaapkamer hebben. Op Facebook heb ik veel mensen ontvolgt, maar waar ik nog wel vrienden mee ben, die ik eigenlijk niet zo interessant vind. Het geeft een hoop rust.

    • Anita

      Wat goed dat je je gsm niet in je slaapkamer hebt liggen, dat mag ik ook wel eens gaan doen.

  12. Ik denk dat ik hier ook last van heb :-(. Goede tips. Ik merk dat als ik tv kijk echt steeds kijk, maar als ik echt iets aan het doen ben dat de behoefte minder is!

  13. Hier zou ik echt eens iets mee moeten doen. Handige tips!

  14. Ai, wat herkenbaar. Ik kijk bewust geen nieuws, lees geen krant, kijk geen televisie (alleen netflix enzo, dus geen reclame flauwekul) en ik probeer me zoveel mogelijk te focussen op mijn “inner circle”. Volgens mij maakt dat me veel gelukkiger.

  15. Dank je wel voor dit artikel! Heel inspirerend! Ik doe al aan telefoon-loze zondag, maar ik ga ook nadenken hoe ik jouw tips kan toepassen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.