Informatie tot je nemen met webinars

Overal duiken ze op, de webinars. Je vindt ze over veel verschillende onderwerpen en zijn vaak ook nog eens gratis te volgen. Een webinar is een online seminar waardoor je op een snelle en laagdrempelige manier informatie verkrijgt en geïnspireerd wordt. Je meldt je aan, logt in op het tijdstip dat deze gegeven wordt en hebt haast altijd de mogelijkheid om vragen te stellen. Voor het bedrijf is het een manier om producten en diensten te promoten en persoonlijk contact met het publiek te hebben. Het is een win win situatie voor beide partijen. En zeker als deze in de avond gegeven wordt.

Wat kan ik verwachten van een webinar

Als je wel eens naar een seminar bent geweest heb je vast wel een idee. Maar een webinar is een presentatie vanuit één locatie waarmee een grote gerichte groep kijkers online bereikt wordt. Je ziet de persoon live zijn verhaal doen en vaak worden ook de slides van een PowerPoint presentatie weergegeven. Een webinar duurt gemiddeld één uur en wordt meestal opgenomen. Je ontvangt dan een terugkijk link en soms wordt de presentatie je ook toegezonden. Tip: wacht niet te lang met terugkijken want de link is niet eeuwig te bereiken. Tijdens een webinar is er een chat waar je vragen kan stellen. En regelmatig zijn er polls waarmee het bedrijf extra input en inzichten wil verkrijgen van het aanwezige publiek. Het is een effectieve marketing- en communicatietool. Dit omdat er meestal een grote groep meekijkt zonder daarvoor eerst te moeten reizen naar een (afgehuurde) locatie. En het geeft jou inzichten in de stappen die je nog moet zetten om te komen tot waar je wil zijn. Mits de content waardevol is en het niet alleen maar vol verkooppraatjes zit. Je kijkt naar een webinar omdat je met de kennis die gedeeld wordt weer vooruit kan. Het zag als een praktische training/consult. Of je was op zoek naar nieuwe ontwikkelingen op jouw markt.

Waar vind ik deze webinars

Steeds meer bedrijven en diensten zien hoe effectief een webinar is en organiseren deze. Maar hoe kom je daar dan achter? Zorg dat je deze mensen volgt op social media en inschrijft voor de nieuwsbrief van het bedrijf. Dan ben je vaak als eerste op de hoogte van de webinars die op de agenda staan. Of zoek onder de hashtag ‘webinar’ op de verschillende kanalen. Sommige tools hebben maar een beperkte capaciteit, en daarom is het zaak om je snel aan te melden om zo een plek te bemachtigen. Zelf heb ik bijvoorbeeld al veel gehad aan de webinars van Albert Sonnevelt. En volg ik interessante bedrijven op LinkedIn waarvan ik zie dat ze met regelmaat webinars organiseren. Maar wat dacht je van Facebook of YouTube Live, daar worden ook vaak sessies gegeven waarin je vragen kan stellen. Er zijn een aantal betaalde webinar tools waarmee je meer professionaliteit uitstraalt. Maar ‘simpele’ live sessies kunnen natuurlijk ook helpen om je publiek te bereiken. Vandaar dat ik zelf alle geschikte kanalen in de gaten houd, om zo de kennis die ik zoek tot mij te kunnen nemen.

Heb jij al eens een inspirerende webinar gevolgd?

Volg mindjoy op
Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook Pinterest

2 thoughts on “Informatie tot je nemen met webinars

  1. Hey, je bent er weer 🙂

    Ik deed laatst mee aan een webinar, ik krijg via Facebook namelijk héél veel webinars aangeboden. En hoewel ik het wel interessant vond, vind ik het wel een nadeel dat je niet kunt scannen of door kunt spoelen. Ik vind podcasts fijner, die kun je luisteren terwijl je iets anders doet en dan kost het minder tijd.

    • Anita

      Thnx voor de tips. Podcasts hoor ik inderdaad ook veel over. Zag op je blog ook al een interessante voorbij komen. Toch in gaan verdiepen denk ik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>