Mindful omgaan met eten

Vandaag op ‘mindfulness maandag’ hoe je mindful kan gaan eten

Mindfulness, je kan het overal op toepassen dus zelfs op hoe je met eten omgaat. Ik ben zes jaar geleden in één jaar tijd achttien kilo afgevallen en dat is mij gelukt door het dagelijks tellen van calorieën. Niet echt een goede manier weet ik nu achteraf, want momenteel ben ik gewoon weer terug op mijn oude gewicht. Zo, dat is eruit! Ik viel terug in oude gewoontes en door omstandigheden kon ik ook niet altijd sporten. Ik had een goed sportpatroon gevonden maar een enkelblessure gooide toen roet in het eten. Dat is natuurlijk geen excuus want ik heb het namelijk zelf weer zo ver laten komen. Op het boekenfestijn stuitte ik op het boek Mindfood van Pavel G. Somov en dit boek zou mij moeten leren om mindful met eten om te gaan.

Mindfood mindfulness met eten omgaan

Inhoud mindfood

Mindfood start met een inleiding over de redenen waarom we eten en ook te veel eten. Natuurlijk eten we omdat ons lichaam voeding nodig heeft, maar we eten ook omdat de geest getroost, afgeleid of bezig gehouden wil worden. Daarnaast kan je eten uit gewoonte omdat externe prikkels je hiertoe aanzetten. Met het boek wil Pavel ervoor zorgen dat je zelf aan de slag gaat om eten zonder erbij na te denken (mindless) om te zetten naar een benadering waarin je bewust nadenkt bij wat je eet (mindful). Weten wat hiervoor nodig is en het daadwerkelijk doen zijn namelijk twee verschillende dingen. In mindfood staan daarom 141 opdrachten, op bewustzijn- en gedragsniveau, om zo je gedachten en gedrag te stimuleren. Als laatste geeft het boek je inzichten welke rol mindfulness kan hebben bij eet- en gewichtsproblemen waarbij gekeken wordt naar honger versus trek, het eetproces, een vol gevoel en emotie-eten.

Mindfood kennis bewustzijn eetpatroon

Wat staat een mindful benadering in de weg?

Wat mij in de weg staat om mindful te eten is dat ik voldoende weet over gezonde voeding maar dit niet altijd toe pas in het dagelijks leven. Ik heb een heleboel boeken gelezen, op internet tips en tricks gevonden en kookboeken met gezonde recepten in huis gehaald. Maar ik eet nog te vaak mindless en daar wil ik echt verandering in gaan brengen. Calorieën tellen brengt mij nergens, maar een gezonde levensstijl wel. En dat is nodig om op lange termijn je eetgewoontes te veranderen. Voeding bestaat namelijk uit zoveel meer dan calorieën, zoals eiwitten, koolhydraten en vetten. Als ik beter bij mijzelf herken wanneer ik echt honger heb, vol zit en weet welke externe prikkels mij doen eten, kan ik hier ook beter naar gaan handelen. Met vallen en opstaan leer je welke ‘goede’ eetpatronen voor jou werken maar nu ga ik mijn gedrag blijvend veranderen om niet meer zo hard te kunnen vallen. Mindfood gaat mij hierbij zeker helpen, want tijdens het lezen werd ik mij al veel meer bewust van wat ik ‘verkeerd’ doe. En door het uitvoeren van de opdrachten kom ik pas echt tot mijn eigen eetfilosofie, waar ik de rest van mijn leven profijt van ga hebben. Ik ben er klaar voor!

Als jullie het leuk vinden zal ik een update plaatsen van de opdrachten en wat dat mij voor inzichten heeft gegeven.

Hoe is jou relatie met eten en zou jij er ook meer mindful mee bezig mogen zijn?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook

24 thoughts on “Mindful omgaan met eten

  1. Ik ben wel benieuwd naar je updates. Lijk me interessant om te lezen! Mijn relatie met eten is allesbehalve gezond geweest in mijn leven. Ik ben nu nog steeds aan het herstellen van mijn eetstoornis. Niet in de zin dat ik nog ziek ben, maar dat ik nog niet precies weet waar mijn lichaam goed of minder goed op reageert: buik, darmen, slaap. Eten heeft enorm veel invloed op je lichaam en het mooie is dat als je goed naar je lichaam luistert, je vaak vanzelf weet wat je nodig hebt. Interessant artikel. Nogmaals, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

    • Anita

      Wat fijn je reactie! Idd luisteren naar lichaam en geest is ontzettend belangrijk.

  2. Dit zou voor mij heel zinvol zijn. Ik ben een emotionele eter. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.

    • Anita

      Jep, emoties zijn hier ook regelmatig de boosdoener.

  3. Zou ik zeker interessant vinden! Zou er zelf ook wel wat meer aandacht aan mogen besteden.

  4. Anja

    Ik ben heel benieuwd naar die opdrachten uit dat boek

    • Anita

      Fijn, dat ga ik een blogpost met updates plaatsen.

  5. Heel interessant. Toevallig zei ik vorige week tegen mijn dochter toen ze bord nummer twee aan het opscheppen was dat eerst goed naar haar buik moet luisteren. En toen was ze ervan bewust dat ze eigenlijk al aardig wat op had.

    Ik ben heel benieuwd las net je reactie dat je updates gaat plaatsen YAY!

    • Anita

      Wat een toeval zeg en goed dat je je dochter hier al bewust van maakt! Jep, de updates gaan komen! Leuk dat jullie het leuk vinden 😉

  6. Lijkt me erg leuk om updates te lezen, ik zou zelf ook wat meer moeten gaan nadenken want gewoon een dieet volgen helpt gewoon niet

    • Anita

      Nee een dieet werkt idd echt niet voor de lange termijn. Het moet een levensstijl worden die je altijd toepast!

  7. Lijkt mij heel leuk om hierover updates te lezen 🙂

  8. Ik ben een emotie-eter en luisteren naar mijn lichaam doe ik veel te weinig. Ik ben benieuwd naar de opdrachten die voorkomen in het boek!

    • Anita

      Die combi maakt er ook voor dat je niet voelt wanneer je vol bent. Binnenkort zal ik de eerste paar opdrachten wel plaatsen.

  9. Ik heb ooit bij een cursus mindfull eten gehad, wat vond ik lastig….
    maar nu denk ik steeds vaker tijdens het eten, rustig jack, geniet er nu eens van ipv het naar binnen proppen en soms gewoon niet eens echt alles proeven

    • Anita

      Ontzettend goed Jackie. Lastig zal het idd zeker worden, maar ik hoop er veel uit te kunnen gaan halen.

  10. Gertie

    Ik geniet altijd héél mindfull van mijn chocola.
    Maar of dat nou de bedoeling is?
    En ik ben echt een gezelligheids-eter: bij iets gezelligs hoort voor mij eten.
    Zucht……….

  11. Dit lees ik terwijl ik een zak kroepoek zit weg te werken. 😛

  12. Er zijn (in Enschede tenminste) ook cursussen voor Mindfull eten. In een groep om ervaringen te delen, met praktische tips en ik geloof ook de nodige kookworkshops.

    • Anita

      Cursussen zijn er idd genoeg! Maar wil eerst gewoon met de opdrachten aan de slag gaan en dan kijken we gewoon wel weer verder. Toch bedankt Paul!

  13. Lijkt me een erg interessant boek, alleen kom ik maar niet toe aan lezen. Een update lijkt me heel leuk!

  14. Dit klinkt heel interessant en ik herken dingen in jouw verhaal. Ben dus nieuwsgierig naar een update.

  15. Wat een mooi artikel! Ik ben hier momenteel heel erg mee bezig. Ik heb heel veel kennis over gezonde voeding, lees er veel over en vind het ook super interessant. Toch maak ik ondanks al die kennis keer op keer weer de verkeerde keuzes wat betreft voeding en heb ik overgewicht waar ik graag vanaf wil. Emoties spelen hierin een hele grote rol, die laat ik echt overheersen wat betreft mijn voedsel keuzes. Ik zou het erg leuk vinden om jouw updates hierover te lezen, het boek klinkt heel erg interessant!

    • Anita

      Ja die keuzes ook altijd! Fijn dat je updates wil zien en deze komen er zeker aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>