Mindfulness in relaties

Vandaag in ‘mindfulness maandag’ hoe mindfulness je relaties kan verbeteren

Relaties, we gaan ze allemaal aan. Ook al heb je geen partner, je hebt ook een relatie met je vrienden, collega’s en familie. Vaak luisteren we niet goed genoeg of staan we meteen klaar met een reactie of oordeel terwijl dat helemaal niet hoeft. Automatismen, niet accepteren van het antwoord wat je op dat moment krijgt of het niet los kunnen laten van het verleden. Je relaties meer mindful bekijken helpt omdat het heden vaak meer te bieden heeft dan je denkt. Voor het gemak praat ik vandaag over de relatie met je partner maar je kan hier natuurlijk iedere andere relatie voor in de plaats zetten.

Accepteren van de realiteit

Je bewust zijn van je gevoelens, emoties en de situatie waarin jij je bevindt is een eerste stap. Heeft je partner iets niet gedaan, reageert hij anders dan je had gehoopt of krijg je maar geen reactie als je belt. Vaak schiet je meteen in je primaire reactie door gestrest, gefrustreerd of boos te worden. Maar waarom verzet je jezelf hier tegen? Soms denken we dat we een ander kunnen veranderen maar iedereen heeft zijn eigenaardigheden en manieren om een situatie op te lossen. Verzetten heeft vaak geen zin, accepteren van wie de ander is en het dan loslaten helpt je op langere termijn. Of het moet zijn dat je merkt dat je totaal niet bij elkaar past, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Don't believe everything you think quote

Kwaliteit van je relaties verbeteren

De sfeer doet veel voor de kwaliteit van je relatie, maar ook je stemming en gedachten. Vaak voorkom je onenigheid of discussies als je even stilstaat bij wat er in je omgaat voordat je antwoord geeft. Wat voel je? Wat denk je? Is het de realiteit? Mindfulness wordt gekenmerkt door een milde, niet-oordelende houding aan te nemen. Wil je echt contact maken met een ander en verbondenheid creëren dan moet je ook bewust zijn van wat er om je heen gebeurd. Intimiteit ontstaat pas als je met je hoofd bij het moment bent en niet ergens anders. Het kan ook al helpen als je uitlegt hoe je je op dat moment voelt. Je kan namelijk meteen in je primaire reactie schieten maar als je aangeeft dat je een zware dag hebt gehad of je gewoonweg niet lekker voelt dan kan de ander hier rekening mee houden. Je kan dan beslissen om hetgeen wat je wilde bespreken een ander moment te hervatten of je reactie hierop af te stemmen. De kans is groot dat je namelijk op dat moment een verkeerd waardeoordeel geeft en het bijvoorbeeld eerder als een aanval gaat zien.

Verbondenheid en verbinding met anderen ontstaat pas als je met rust en ontspanning liefde kan geven. Het is belangrijk om te onderzoeken in welke gedachte je op dat moment investeert en welke je laat rusten. Dus doe iets kleins, reageer niet primair en probeer je gedachten niet je reactie te laten bepalen. Ook klein geluk waarderen kan al zoveel voor je relatie betekenen.

Gebruik jij mindfulness al bij de relaties die je aangaat?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook

28 thoughts on “Mindfulness in relaties

  1. Zo te lezen gebruik ik het, maar dat is dan onbewust. Nou ja onbewust. De manier hoe ik reageer is niet onbewust maar ik wist niet dat het mindfull was.

    • Anita

      Het is je natuurlijke reactie dus! Alleen maar fijn toch om daar achter te komen.

      • Natuurlijk weet ik niet. Het was ooit wel anders. En waardoor de knop om is gegaan, geen idee. Zit zelf lekker in mijn vel, heb mezelf leren kennen, dat heeft er wellicht mee te maken.

  2. Helder stuk, mooi om te lezen. Erg duidelijk :-)!

  3. Dit zou ik wel wat meer willen toepassen in mijn omgang met anderen. Vaak handel en reageer ik vanuit mijn (eerste) emotie en gedachte en dit is niet altijd voordelig 😉

    • Anita

      Soms is tot 10 tellen en nadenken over hoe je terug reageert een slimmere optie idd 😉

  4. Oei dat is lastiger, mindfull reageren in een relatie. Ik denk dat ik hier nog wat aan kan werken. Vooral als ik moe ben heb ik een wat korter lontje… Ik heb daarom zeker wat aan dit artikel. Dankjewel!

  5. Wauw interessant artikel! ik vind het soms best moeilijk hoor, als ik gestresst ben en mijn vriend reageert in mijn ogen verkeerd dan kan ik wel boos worden, haha. Toch heb je gelijk en heeft dat meer met mij te maken en zit ik dan totaal niet in het moment.

    Interessant stukje, een ware eye-opener!

    • Anita

      Wat fijn om te horen! Ja soms zitten we zo in onze eigen gedachten en zijn we minder bewust van het waarom van reactie van de ander.

  6. Een mooi blog!!
    Ben mij wel steeds meer en meer bewust van mijn eigen handelen en vooral ook denken. Sommige patronen zijn zo’n gewoonte. Dat leer je niet zo makkelijk weer af. Maar bewustwording is al een goede stap 🙂

    • Anita

      Gewoontes zijn idd niet gemakkelijk af te leren, maar komt het de kwaliteit ten goede dan kan je hier wel aan proberen te werken. Begin gewoon klein!

  7. Het heeft mij dik tien jaar gekost om hier goed mee om te gaan. Ik reageer nogal snel met mijn mond zonder echt goed na te denken. Toen ik begin 20 was ging het snel met oordelen, boos worden, blij worden…Nu ik een grote dame ben van 31 weet ik en besef ik heel goed dat elk verhaal twee kanten heeft.

    • Anita

      Heeft denk ik ook met levenservaring te maken, fijn dat je hier momenteel een betere balans in hebt gevonden!

  8. Zelf gebruik ik Mindfulness zeker in de relatie met mijn man. Toen ik daar bewust mee aan de slag ging, heeft dat onze relatie alleen maar verbeterd. Niet alleen op communicatief, maar ook op intiem vlak. Bewuster omgaan met je lichaam en dat van een ander brengt heel wat teweeg. En daar ben ik enkel maar dankbaar voor!

  9. In welke gedachte investeer ik? Mooi en treffend gezegd! We denken vaak dat een ander emoties in ons oproept, maar dat doen we zelf. Wij zelf hangen waardeoordelen aan het gedrag van een ander en als mensen niet aan dat waardeoordeel voldoen… Belangrijk om dit te blijven beseffen en blijven beoefenen.

  10. Een niet-oordelende houding aannemen zit al natuurlijk in mijn aard, maar ik probeer ook zeker om bewust te kijken naar mijn eigen gedachten en stemming bij communicatie in relaties. Het maakt veel verschil als je hier mindfulness op toepast inderdaad. Heel mooi geschreven weer!

  11. Alleen als ik mindful genoeg ben om er aan te denken ; )

  12. ik denk dat ik dit wel gebruik..
    ik ben van in je waarde laten, luisteren en helpen van een ander..
    elkaar als gelijken zien….

    maar merk wel dat het samenhangt met mijn humeur

  13. Ik probeer tegenwoordig inderdaad om minder te regaeren vanuit emotie, maar eerst ff een tel na (of meer tellen) te denken. Minder een flapuit zijn dus 🙂
    Het helpt wel. Ik wordt er zelf een stuk rustiger van.

    • Anita

      Fijn dat je merkt dat je er zelf ook rustiger van wordt!

  14. Erg leuk artikel, interessant om te lezen

  15. Mooi om te lezen. Soms moet je even nadenken (tijd geven om jezelf na te laten denken) voordat je reageert op je partner. Ik ben daar de afgelopen jaren wel goed in geworden, maar natuurlijk gaat dit weleens fout. Goed dat je hier even stil bij staat, want ik denk niet dat iedereen weet dat hij ook anders kan reageren dan vanuit emotie. X

  16. Mooi geschreven!
    Ik probeer het over het algemeen wel altijd mindful aan te pakken. Bij één van mijn beste vriendinnen lukt dit echter niet, waardoor we eigenlijk steeds weer in dezelfde discussie vervallen. Heel erg lastig!

    • Anita

      Dat is idd lastig zeg! Haal je er dan nog wel positieve energie uit deze relatie?

      • Ja dat wel. Er zijn meer positieve dan negatieve dingen. Maar zij geeft mij regelmatig het gevoel dat ze niet geïnteresseerd is in mij. Vervolgens zegt ze wel dat dat niet zo is… Maar het blijft lastig voor mij om dat te geloven terwijl haar gedrag iets anders zegt.

  17. Tja, ik gebruik niet echt bewust mindfulness, maar meer gewoon mijn boerenverstand. Bijvoorbeeld je partner willen veranderen in een ander persoon, of een ander uiterlijk geven. Dat vind ik zo zinloos. Accepteer wie de ander is, en ga elkaar niet veranderen. Geef ruimte aan eigenheid.

  18. ik word gauw boos of geïrriteerd als iets niet volgens plan gaat, maar het gaat al beter. Bijvoorbeeld als mijn man iets niet gedaan heeft kan ik boos worden maar ik blijf nu gewoon lachen en vraag het nog een keer. Bij mijn peuter van 3 die alles 5 keer vraagt geef ik nu gewoon rustig 5 keer hetzelfde antwoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.