Mindfulness op het werk

Deadlines, een gejaagd gevoel en stress? Op het werk hebben we er allemaal wel eens mee te maken of zelfs last van (gehad). Soms heb je zoveel te doen dat je niet weet hoe je het uiteindelijk voor elkaar gaat krijgen. Of je komt voor een moeilijke uitdaging te staan wat maakt dat een ontspannen gevoel ver te zoeken is. Sinds dat ik een burn-out heb gehad loop ik veel sneller tegen mijn eigen grenzen aan en herken ik eerder de signalen. Ik laat het nooit meer zover komen en mindfulness heeft hierin een grote rol gespeeld.

Bewustwording en innerlijke rust

Zeker in deze huidige tijd waarin bezuinigingen eerder regel dan uitzondering zijn moet je met minder medewerkers hetzelfde werk uitvoeren. Je takenpakket wordt groter en zwaarder waardoor de werkdruk beduidend hoger komt te liggen. Niet iedereen kan deze stress de baas zijn en dan komt er daarnaast nog je persoonlijke leven bij kijken. Als daar net het één en ander staat te veranderen kan het je op den duur wel eens teveel worden, maar zover moet je het echt niet laten komen. Hier spreekt namelijk een ervaringsdeskundige die het je niet aan wil raden. Natuurlijk is het uiteindelijk wel positief geweest en heeft het mij aan het denken gezet. Maar bewustwording van wat er zich zowel lichamelijk als geestelijk bij je afspeelt is nodig om tijdig aan de bel te kunnen trekken. Ga op onderzoek uit, richt je volle aandacht op de pijnpunten en ga hiermee aan de slag.

work for cause not applause quote
Bron

Hulpmiddelen op de werkvloer

Maar wat kan je dan tijdens het werk doen om in het nu te blijven en mindfulness toe te passen om zo om te gaan met werkstress? Wat natuurlijk altijd belangrijk is, is om je aandacht bij je werk te houden en daarnaast niet te multitasken. Je maakt dan minder snel fouten. Kies één taak uit, geef dit de volledige aandacht en neem dan pauze voordat je doorgaat met de volgende taak. Heb je een bureau, ruim deze dan regelmatig even op. Een opgeruimde plek om te werken zorgt voor een opgeruimd hoofd. Een oefening die je kan doen op de reis van en naar je werk om je leren helpen schalen is letten op je ademhaling. ‘Adem in en ontspan, adem uit en glimlach’. Dit kan je natuurlijk ook gedurende de dag doen zodat het denken stopt en de kalmte terugkeert. Heb je een saaie vergadering of een geestdodende opdracht? Wees toch gelukkig in het moment, zorg voor weinig afleiding en breng je gedachten steeds terug. En als je daar de mogelijkheid voor hebt ga in de natuur wandelen tijdens je pauze. Helaas heb ik geen echte pauze zodat ik even weg kan omdat we op de groep samen eten met de cliënten. Maar als je kan ga er even op uit. Het brengt je brein tot rust en kan je werkzaamheden weer vanuit een fris perspectief bekijken. Je kan je aandacht beter vasthouden en hebt tijdens de wandeling even de ruimte voor reflectie. Mindfulness maakt je helderder, zekerder en energieker waardoor je je niet verliest in de dagelijkse hectiek.

Ben jij mindful op je werk?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook | Pinterest

22 thoughts on “Mindfulness op het werk

  1. Ik werk zelf helaas niet meer, maar weet zeker dat ik dit in dat geval wel zou toepassen cq doen. I

  2. Goede tips. We zijn vaak met zoveel dingen tegelijk bezig. Als je wel pauze hebt kan het ook goed zijn om voordat je weer verder moet even een mindfulnessoefening te doen, desnoods aan je bureau.

  3. Ik weet dat ik totaal niet mindful was toen ik nog werkte!

  4. Wat een goed artikel en merk wel dat er voor mij nog wel werk aan de winkel is haha 😉 Ook al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig niet meer zo gestresst op het werk zit als vroeger, ook omdat ik nu mijn grenzen juist beter bewaak en wel weet wat ik kan en wat niet (en dit ook aangeef). Soms moest je eerst te ver gaan voordat jij je realiseert dat je zo niet door kan blijven gaan. X

    • Anita

      Helaas waar Deisy, soms zijn we hardleers en luisteren we niet naar anderen. Fijn dat je steeds beter je grenzen kan bewaken nu!

  5. Mooi artikel. Goed om bewust bezig te zijn. Merk dat rustig ademhalen goed helpt als ik gestrest raak. Leuke blog heb je trouwens!

    • Anita

      Thnx Marijke, leuk dat je even een reactie achterlaat!

  6. Wat een mooie blogpost. Goed om hierbij stil te staan. Ik denk dat ik altijd mindful was op werk. Of altijd.. tenminste de jaren dat ik er mee bezig was. 😛

  7. Een opgeruimde werkplek helpt héél erg voor mij. Verder heb ik een baan waarin ik best veel moet multitasken, maar ik geef steeds eerder mijn grens aan of ik zeg dat de patiënt heel even moet wachten. Anders word ik binnen de kortste keren gek. Maar het kan nog echt veel meer mindfulness op mijn werk, voor iedereen denk ik.

  8. Goede tips! Het helpt écht als ik tussen de middag even naar buiten ga.
    Ik heb nog een tip. Op de computer op mijn werk zit een programma dat is bedoeld om RSI te voorkomen. Als je te snel typt of teveel met de muis klikt in korte tijd krijg je de waarschuwing om het rustiger aan te doen. Ook word je eens in de zoveel tijd gedwongen (want je computer ‘bevriest’) om pauze te houden. Soms een micropauze van 20 seconden en soms een pauze van 5 minuten. Officieel moet je in die tijd de oefeningen doen die in beeld verschijnen, maar op een klein beetje stretchen na doe ik dat niet. Ik let op mijn ademhaling of mediteer even kort. Waar een RSI-programma al niet handig voor is!

    • Anita

      Over dat programma heb ik idd wel eens gehoord. Fijn dat je het gebruikt voor mediteren 🙂

  9. Goeie tips! Ik moet echt leren om taak per taak te doen want dan komt er een gedachte in me op over een andere taak en dan doe ik dat weer eerst en dan schiet me weer iets anders te binnen enz.

  10. Wat een mooie tips. Ik ga ze zeker toepassen. Hier heb ik wel iets aan :-). Dank je wel!

  11. Erg mooi & bewust artikel dit! Ik ben zelf wel bewuster bezig, maar zou nog beter kunnen. Soms erg moeilijk als je met kinderen werkt.

    • Anita

      Ik werk met gehandicapten en merk dat ik sommige dingen ook anders zou willen doen maar de situatie leent zich er helaas niet altijd voor!

  12. Mooie post.
    Ik werk zelf niet, maar kan hier zeker iets mee. Dankjewel voor het schrijven en delen!

  13. Ik nam eerst nooit pauze van mijn werk maar ik heb geleerd om dat nu toch te doen, al is het vijf minuten. Zoals je zegt helpt het met een fris perspectief naar het werk te kijken. Ik heb geluk dat mijn werkplek vlakbij het strand is dus even frisse zeelucht en dan weer door.

    • Anita

      Oh wat ontzettend heerlijk zeg, even echt uitwaaien idd!

  14. Goeie tips weer~!

  15. Multitasken….liever 1 ding met een keer doen…Héél graag maar helaas is dit niet (altijd) mogelijk….

  16. Een aantal goede tips, Anita! Een deel ervan paste ik zelf ook al toe en ze werken heus!

  17. Dank voor de tips!
    Ik probeer op mijn werk altijd wel alles stapje voor stapje te doen, maar er komt altijd weer zoveel tussendoor, dat je wel moet multitasken. Gelukkig ben ik hier wel goed in en heb ik alles altijd wel onder controle en zo niet dan schakel ik zo mogelijk hulp in. Met de lunch ga ik altijd even naar buiten voor wat frisse lucht. Dus op zich ben ik al wel redelijk goed bezig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>