Rondreis door Noorwegen #2

Afgelopen woensdag kon je al genieten van de eerste 5 dagen van onze reis door het zuiden van Noorwegen. We reden de trollstigen, gingen tweemaal aan boord van de Hurtigruten en lieten een boodschap voor de trollen achter. De laatste 5 dagen gingen we meer ontdekken van de grote steden, geschiedenis van het land en het telemark gebied. Nogmaals, enjoy!

Starbucks Bergen rondreis Noorwegen mindjoy

Skei – Bergen

We verlaten het mooie Skei en steken het Sognefjord over om naar Bergen te vertrekken. Hier rijden we samen met een gids door de stad en krijgen wat informatie over de gebouwen waar we langskomen. Via de beroemde huisjes van Bergen lopen we met de gids nog een rondje door de stad waar we over de beroemde vismarkt gaan en gerookte vis mogen proeven. We krijgen nu nog een uur om Bergen zelf te ontdekken en stoppen even bij Starbucks voor een overheerlijke koffie. Het was vandaag echt super zonnig en dat terwijl Bergen bekend staat als regenstad dus we hadden echt geluk.

Skei Bergen rondreis Noorwegen 2015 mindjoy

Aantal kilometers deze dag: 247 km

Bergen – Vrådal

Het was vroeg dag want om 7.15 uur moesten we alweer vertrekken uit Bergen omdat er een zware reis op de planning stond. Via Røldal komen we de provincie telemark binnen, zien we de eerste rotonde in een tunnel en hebben een tussenstop om een bezoek te brengen aan het Hardangervidda natuurcentrum in Eidfjord. Hier zien we een prachtige panorama film van het gebied gemaakt door Ivo Caprino en ontdekken we dat er geiten op het dak staan. We komen pas om 18.30 uur aan in Vrådal, maar gelukkig blijven we hier 2 nachten en kunnen we het hotel wat beter gaan verkennen. Ze hadden namelijk overal stokoude meubels staan waardoor je je weer helemaal bij oma thuis waande.

Bergen Vradal rondreis Noorwegen 2015 mindjoy

Aantal kilometers deze dag: 434 km

Omgeving Vrådal verkennen

Vandaag neemt Paul ons mee op pad en de eerste stop is de Vrangfoss sluis. Deze sluis is de grootste van het Telemarkkanaal met vijf kamers, een hoogteverschil van 23 meter waardoor het een uur duurt om er doorheen te komen. We zien hem ook nog eens in werking want er komt een schip aan en dat gebeurt nog geheel handmatig. In de middag doen we het Norsk Skieventyr museum aan. Echter kozen wij ervoor om in de tijd dat wij hadden de omgeving te verkennen. Later die middag gingen we naar het openluchtmuseum Eidsborg waar onderstaande prachtige houten staafkerk, gebouwd in de 13e eeuw, stond. Deze wordt nog steeds gebruikt want we zagen op de begraafplaats dat er die dag een uitvaart was geweest.

Omgeving Vradal rondreis Noorwegen 2015 mindjoy

Aantal kilometers deze dag: 214 km

Vrådal – Oslo

De hoofdstad van Noorwegen stond vandaag op de planning. Ook hier hadden we een gids die ons begeleidde door de stad. Eerst een tour met de bus waarna we een wandeling door het Vigeland Sculpture park maakten. Een indrukwekkend beeldenpark die symbool staan voor de cirkel van het menselijk leven, echt de moeite waard. Om wat meer van de Viking geschiedenis te weten te komen brachten we een bezoek aan het viking ship museum waar het oudste en best bewaarde viking schip staat. Echter zou ik aanraden om naar het Fram museum te gaan want daar kan je zelfs in het schip lopen die de polenexpeditie heeft gevaren.

Vradal Oslo rondreis Noorwegen 2015 mindjoy

Aantal kilometers deze dag: 245 km

Oslo – Huis

Voordat we aan de rit huiswaarts begonnen hadden we de ochtend nog tijd gekregen om Oslo te verkennen. Ik beklom het gebouw van het National Ballet & Opera, we namen een kijkje in het prachtige gemeentehuis en liepen even door de hoofdstraten van de stad. Op de grensplaats maakten we onze laatste Noorse kronen op waar we beide een tas kochten en gingen eind van de middag weer aan boord van de Stena Line. R. en ik gingen vroeg naar bed want we voelden ons niet zo lekker en R. was daarnaast helaas ook zeeziek. Maar de rest van de familie genoot nog van de ontzettend mooie zonsondergang. De volgende ochtend kwamen we weer in Kiel aan waar een lange terugreis op ons stond te wachten. Om 00.30 uur waren we thuis, doken meteen ons bed in en de volgende dag konden we Louie eindelijk weer gaan knuffelen.

Oslo huis rondreis Noorwegen 2015 mindjoy

Aantal kilometers deze dagen: 1372 km

Het was een mooie maar vermoeiende reis. Er werden vele kilometers gemaakt, om en nabij 5000 in twaalf dagen, maar wat hebben we vele mooie plekken in Noorwegen mogen zien. Omdat het een georganiseerde reis was kon je helaas niet zelf bepalen hoe lang je ergens bleef. Maar nu weten we wel naar welke plekken we eventueel nog terug zouden willen gaan in de toekomst. Nogmaals bedankt pap en mam dat jullie ons meegenomen hebben.

Genoten van het reisverslag van onze rondreis door Noorwegen?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook  | Pinterest

16 thoughts on “Rondreis door Noorwegen #2

1. Wow die foto’s en wat een kilometers. Wederom een heel mooi reisverslag Anita.

2. Hou op schei uit. Ik ga emigreren hoor! Wat ontzettend mooi, meid!

3. Dat moet echt een ontzettend mooie vakantie geweest zijn! Op de foto’s ziet Noorwegen er prachtig uit!

4. Zo dat zijn nogal wat km! Wel echt een prachtig land 🙂

5. Mooie foto ’s weer. Het vikingschipmuseum zijn wij ook geweest, ik vond dat erg indrukwekkend.

6. Xaviera

Prachtig om te zien! <3 Ik heb er erg van genoten om met jouw vakantie mee te kijken!

7. Aan de ene kant is het natuurlijk jammer dat je met zo’n rondreis niet zelf bepaald waar je heen gaat en hoe lang je blijft, maar nu kun je wel zeggen dat je de mooiste plekjes hebt gezien. Tenminste dat neem ik aan. Gewoon nog een keertje terug!

• Anita

We hebben inderdaad prachtige plekken gezien Carlijn. We hebben een boodschap voor de trollen achtergelaten dus we moeten nog wel eens terug om te zien of deze er nog staat 😉

8. Klinkt echt als een heerlijke vakantie en wat een prachtige foto’s! Ik wil ook nog graag naar scandinavie. Lijkt mij prachtige landen!

9. Wat mooi! Je foto’s zijn echt prachtig! Ik kan niks anders zeggen! Wat mooi :-). Wat een kilometers hebben jullie afgelegd! Ik wil ook naar Noorwegen! De vraag is alleen wanneer. Gelukkig ken ik nu iemand die er is geweest ;-).

10. Och wauw wat fantastisch ziet dat eruit zeg. Dit land staat ook echt op mijn lijst om ooit nog eens heen te gaan. Prachtige foto’s

11. Ohh wauw! Ik wil ook zo graag een keer naar Noorwegen, lijkt me zo prachtig daar! En jouw foto’s bevestigen dat 🙂

• Anita

Wat leuk dat ik het nog meer voor je bevestigd heb. Ik hoop dat je snel een keer naar Noorwegen kan reizen.

12. Wat prachtig zeg, daar heb je zeker van genoten! Lijkt me mooi om daar eens geen te gaan

13. Wauw, je hebt echt een prachtige reis gemaakt. Noorwegen is wel een land wat ik graag nog eens zou willen bezoeken. Je hebt een mooi verslag gemaakt met prachtige foto’s. Ik heb er zeker van genoten.