Stop met het (onbewust) toepassen van zelfsabotage

Eigenlijk hoor je een bondgenoot van jezelf te zijn en jezelf niet tegen te werken. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan want het blijft toch moeilijk om zelfcompassie te hebben. We hebben namelijk een hoop oordelen en belemmerende overtuigingen over onszelf. Je saboteert jezelf zodra het misgaat in moeilijke omstandigheden en geeft de situatie de schuld in plaats van jezelf. Zelfsabotage vindt vaak onbewust plaats waardoor we het onszelf op de één of andere manier heel lastig maken. Het is eigenlijk een mechanisme om je zelfbeeld en ego overeind te houden. Maar mensen die twijfelen aan hun eigen kunnen lopen juist meer het risico om de poten onder de eigen stoel vandaan te zagen.

Geloof in jezelf

Hoge verwachtingen en onzekerheid kunnen zoveel druk op je leggen waardoor je jezelf gaat benadelen. Hierdoor kan je excuses gaan bedenken om jezelf voor de gek te houden. Een klus eindeloos uitstellen onder het mom van te weinig tijd hebben of te laat naar bed gaan voor een belangrijke dag maar merken dat dit geen effect heeft op het resultaat. Ook ik doe dat wel eens. Om zo’n excuus goed te laten werken moet je er natuurlijk ook zelf in geloven met als gevolg dat je jezelf op lange termijn flink in de weg zit en steeds hetzelfde trucje herhaald. Blijven uitstellen voelt veilig, want zolang het werk niet af is kan het ook niet slecht zijn. En door slechte prestaties toe te schrijven aan factoren buiten jezelf denk je daarna minder negatief over jezelf. We ondermijnen onszelf het meest op de levensgebieden die het belangrijkste voor ons zijn. Op het werk, in relaties of tijdens het nemen van belangrijke beslissingen. Maar waar je jezelf nog voor de gek kan houden, prikken anderen er vaak makkelijk doorheen. Het is belangrijk om te achterhalen op welke gebieden je jezelf saboteert om zo te kunnen werken aan een oplossing.

Give yourself credit quote
Bron

 Hoe verminder je zelfsabotage

Is waardering krijgen voor jou belangrijk? Dan is namelijk de kern! Want het nastreven van een positief zelfbeeld maakt je extra kwetsbaar voor mislukkingen, tekortkomingen en oordelen van anderen. Als je dit op de achtergrond zet en het minder belangrijk maakt dan hoeven we onszelf ook niet in allerlei bochten te wringen om het te beschermen. Een belangrijke pijler in het verminderen van zelfsabotage is zelfwaardering. Als je met een vriendelijke blik naar jezelf kan kijken en onthouden dat het eenmaal hoort bij het mens-zijn dan zijn smoezen helemaal niet nodig. Probeer ook open te zijn over je twijfels en onzekerheden. Wegstoppen leidt alleen maar tot angst en delen is eigenlijk ook gewoon fijn. En als je merkt dat je jezelf weer aan het saboteren bent? Zeg dan niet tegen jezelf dat je het kan maar bedenk wat je nog meer goed kan. Positieve affirmaties werken je op dat moment helaas alleen maar tegen, je moet je onbewuste oordelen aanspreken. Hierbij kan je ook bedenken en benadrukken wat je prestatie betekend voor anderen. Want door het in een breder perspectief te zetten leer je inzien om minder bezig te zijn met wat iemand zegt over jou als persoon.

Saboteer jij jezelf regelmatig of heb je voldoende zelfwaardering?

Volg mindjoy op
Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook Pinterest

17 thoughts on “Stop met het (onbewust) toepassen van zelfsabotage

  1. Weet je, die zelfsabotage is zo herkenbaar, maar ondertussen voor mij al grotendeels opgelost. Toen ik op mijn vorige werk begon, had ik nog een ongelofelijk laag zelfbeeld. Ik merkte dat ik wat tijd over had en in plaats van meer uitdaging te zoeken en taken aan te pakken, begon ik op internet rond te surfen. Anderhalf jaar later bleek ik soms de hele dag werk te vermijden en zat ik te surfen. Dat had natuurlijk geen goede invloed op mijn prestaties en dat dan weer niet op mijn humeur. Ik heb nog altijd ergens het gevoel dat het een deel aan de reden heeft gelegen van mijn uiteindelijk niet-benoeming.
    Op mijn huidige werk neem ik het advies van mijn collega (laat het niet te lang liggen) ter harte en het geeft mij een pak meer voldoening. Het feit dat ik nu geloof dat wat ik ook doe, als ik maar iets doe, komt het wel goed. Er valt me niets te verwijten als ik mijn beste beentje ervoor zet.

    Blij om weer een mindfulness monday te zien, Anita!

    • Anita

      Wat fijn dat het inzicht gekomen is Saar en je zelfbeeld gegroeid is 🙂

  2. Oh dit is zo herkenbaar! Ik saboteer mezelf echt vaak. Maar weet ook waar het vandaan komt..

  3. Hier nog een zelfsaboteur. Ben me er wel bewust van en erken het steeds beter. Mooi stukje, anita 🙂

    • Anita

      Bewustwording is het allerbelangrijkste Jeanine!

  4. Zo mooi, die eerste zin. Wat is het toch gek/stom/vervelend dat we het onszelf maar altijd zo lastig moeten maken. Hier ook een zelfsaboteur. Ik vind het inderdaad heel lastig om zelfcompassie te hebben. Er is altijd wel iets dat beter kan/moet. Maar het is toch helemaal niet nodig om zó streng te zijn. Fijn stukje!

    • Anita

      Streng zijn is zeker niet nodig maar we zijn er oh zo goed in helaas!

  5. Herkenbaar. Echt heel herkenbaar. Ik vind de eerst zin erg mooi en dit zal zeker hardop tegen mezelf zeggen als ik bepaalde zaken weer uitstel hier ben ik goed in en vervolgens geef ik mezelf een tik op de vingers.

  6. Heel interessant artikel! En volgens mij heb je ook helemaal gelijk en is dit voor veel mensen een belemmerende factor. Goed om over te schrijven! 🙂

  7. Een heel erg mooi en interessant artikel. Ik herken mezelf er ook wel voor een deel in. Goed om eens over na te denken.

  8. Wat fijn om dit te lezen. Erg mooi uitgewerkt! Voor mij wel herkenbaar! Pff, ik saboteer mezelf regelmatig. Soms zou een beetje meer eigenwaarde wel heel fijn zijn 🙂

  9. Jeetje wat een goed artikel. Ik ben ook een grote saboteur van mezelf. Dingen uitstellen of niet lief over mijn eigen ik denken.

  10. dit heb je zo goed geschreven…
    Ik zag 2 maanden geleden een filmpje over dat ego en kon daar niets mee..
    tot ik van het weekend weer zo iets las, toen viel het allemaal wat meer op zijn plaats…

    Ik ben best wel een saboteur van mezelf, maar probeer dat steeds meer te doorbreken (stapje voor stapje)

    • Anita

      Ja je ego doet veel voor je gedrag en kleine stappen zijn beter dan geen stappen kunnen maken!

  11. Heel goed geschreven en een heel interessant en nuttig onderwerp! Ik denk dat een groot deel van dit proces bij mensen onbewust gaat, je moet er wel stil bij staan of het herkennen voordat je iets kunt veranderen.

    • Anita

      En juist dat stilstaan bij jezelf is zo belangrijk! Als je altijd doet wat je hebt gedaan zal de uitkomst ook hetzelfde zijn.

  12. Heel herkenbaar, gelukkig de laatste jaren geen last meer van. Hoewel er soms wel gedachten in mijn hoofd oppoppen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.