Stress de baas

Stress komt vaak door de druk die je jezelf oplegt en hoe je hiermee omgaat. Ik kan behoorlijk stressen en dat heeft vorig jaar mede geleid tot een burn-out. Om dit punt niet meer te bereiken moet ik ervoor zorgen dat ik stress minimaliseer. En mocht ik stress ervaren dan is het van belang dat ik dit zo snel mogelijk weg neem. Piekergedachten zijn er altijd wel maar die moeten niet de overhand gaan nemen. Ik ben op zoek gegaan naar fijne tips om mijzelf hierbij te helpen en wie weet kan het jou ook helpen.

Stresstypen

Het is belangrijk om te weten welk stresstype je bent zodat je hierna kan handelen. In Chill! van Stephanie McClellan & Beth Hamilton worden de vier stresstypen; turbo, crash, hooggevoelig & bore-out besproken. Het turbotype versnelt automatisch bij stress en is steeds op zoek naar nieuwe prikkels. Crashtypes stellen hoge eisen aan zichzelf en negeren waarschuwingssignalen waardoor ze ineens instorten. Bij hooggevoelige types zie je dat ze snel uit evenwicht zijn en op een relatief kleine gebeurtenis met veel stress reageren. En het bore-outtype onderbelasten zichzelf uit angst om onder de druk te bezwijken. Ik ben een crashtype en moet erg goed letten op waarschuwingssignalen en eventuele belemmerende gedachten onder de loep nemen.

stress de baas

Tips om stress de baas te zijn

Als eerste is het fijn als je gestrest bent om afleiding te zoeken en kies dan een activiteit die inspanning en/of concentratie vergt. Ruim een kast op, ga sporten of begin aan een kleurplaat in je kleurboek. Het kan ook helpen om ademhalingsoefeningen te doen. Ik vind het altijd prettig om hier in huis op te ruimen als ik alleen maar in mijn hoofd zit. Misschien overbodig maar het is goed om vooruit te denken en een planning te maken om stress zoveel mogelijk voor te blijven. Als je weet dat je een drukke periode tegemoet gaat dan is het handig om zaken op te schrijven. Niets is zo heerlijk om een to-do-lijst af te strepen. Goed slapen, matigen met koffie & alcohol en gezond eten helpen daarnaast ook een stressvolle periode goed door te komen. Slapen lukt in tijden van stress natuurlijk niet altijd goed. Op mijn nachtkastje ligt daarom een schriftje zodat ik hier mijn gedachten op kan schrijven die in tijden van stress door mijn hoofd blijven spoken.

Ook al heb je het druk, probeer dan tijd vrij te maken voor je favoriete hobby’s en zorg voor een goed gesprek met vriendinnen, vriend/man en/of familie. Dit geeft je ook weer positieve energie en leid je af. Zorg dus voor afwisseling, want je te lang op één taak concentreren lukt niemand. Laat het los. Als je werkstress hebt zorg dan dat je het niet mee naar huis neemt. Makkelijk gezegd natuurlijk maar delegeren is hierbij een must. Tja daar ben ik zelf ook niet goed in helaas. En een erg belangrijke is, neem jezelf serieus. Houd bij hoe je jezelf voelt en zo merk je snel of de spanning oploopt. Hierdoor kan je eerder ingrijpen en weet je dat je weer afleiding moet gaan zoeken.

Welk stresstype ben jij en heb je nog andere tips?

8 thoughts on “Stress de baas

  1. Welke type? Crash klinkt logisch maar ook hooggevoelig. Bloggen werkt hier goed net als kleuren.

  2. Ja neem jezelf inderdaad vooral serieus. Ik ben het typische Crash voorbeeld en moet mezelf soms echt bewust stoppen “nu is het genoeg, dit is je grens”. Als ik teveel stress dan focus ik op mijn kinderen, lekker ouderwets een bordspel spelen, even wandelen of samen een film kijken. Maar ik denk dat het allerallerbelangrijkste is om van jezelf te herkennen dat je tegen je grens aanzit en even een time out moet instellen. Hoe moeilijk ook op dat moment!

    • Anita

      Idd een time out is erg belangrijk maar dan moet je jezelf goed kennen. Fijn dat je een paar stress verlagende zaken hebt om je op te kunnen focussen.

  3. Ik weet zo even niet goed welk type ik ben, maar stress en piekeren pffff… moet dan idd iets anders gaan doen alleen zo lastig als je naar bed moet en net je slaappil in hebt genomen 😛

  4. Weet ook niet precies welk type ik ben. Ik ben hooggevoelig, maar ook perfectionistisch. Dat in combinatie met een niet al te best zelfbeeld…. Tel uit je winst. Trouwens (ik lees het laatste stukje nog eens goed door), ik heb volgens mij helemaal niet zoveel last van dit soort stress. Ik pieker ook nooit echt lang. Vroeger wel. Kon nachten wakker liggen. De enige stress die ik heb komt voort uit de druk die ik mezelf opleg om goed genoeg te zijn, omdat ik dat in mijn eigen ogen niet ben. Zo, bedankt. Dat was even verhelderend voor mij. Wellicht niet de opzet van jouw artikel, maar ik ben er toch blij mee!

    • Anita

      Haal uit het artikel wat voor jou nodig is Marion. Ik ben echt een piekeraar en herken ook je deel over druk op jezelf leggen. Dat gecombineerd zorgt overduidelijk voor een crash.

  5. Ik heb een goed maar druk leven en kwam er laatst achter dat mijn lichaam onder druk staat. Ik kan niet ontspannen. Ik ga zo op de link klikken, heel benieuwd!

    • Anita

      Wat balen Nesrin! Misschien dat een massage of fysiobehandeling uitkomst biedt? Hopelijk kan je snel weer wat meer ontspannen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.