Train je eigen werkgeheugen

Leven in volle aandacht is de kern van mindfulness. Als je aanwezig bent in het hier en nu dan benut je je zintuigen ten volste. Maar kunnen we alles wat er in onze nabijheid gebeurd ook volledig registreren? Dat kan je testen met het Gorilla experiment van Christopher Chabris en Daniel Simons. Want hoe gemakkelijk kan je ‘irrelevante’ dingen over het hoofd zien die er wel toe doen?

Het gorilla onderzoek

Onderzoeken, ze zijn nodig om aan te tonen of een theorie werkt of niet. Vooral in de psychologie waar onderzoeken naar menselijk gedrag aan de orde van de dag zijn zie je dit soort experimenten vaak voorbij komen. En het gorilla experiment is volgens mij één van de meest bekende die er is.

Als je de opdracht krijgt om te tellen hoeveel keer ze de bal naar elkaar overgooien dan kan je focus zo erg gaan naar de bal dat je de gorilla niet opmerkt. Maar hoe kan het dat je deze niet opmerkt? Dat komt door je onoplettendheidsblindheid, oftewel een klein werkgeheugen. Sommige mensen kunnen maar weinig informatie tegelijkertijd verwerken waardoor je de irrelevante dingen weglaat. Maar wat als je autorijdt en in een overzichtelijke verkeerssituatie net niet de scooter ziet die van links komt? Dat kan verstrekkende gevolgen hebben! Het is dus van belang dat je het werkgeheugen vergroot om dit soort situaties zoveel als mogelijk te kunnen voorkomen.

Hoe menselijk werkgeheugen vergroten

Wil je niet bij de 36% van de mensen horen die de gorilla niet opmerkt dan moet je aan de slag. Een klein werkgeheugen is niet slecht maar het kan je wel belemmeren tijdens je actieve denkprocessen, zowel op korte als langere termijn, als ook de toepassing ervan. En hier komen je zintuigen weer van pas want deze filteren de belangrijke boodschappen naar je bewuste. Echter heeft niet iedereen dezelfde leerstijl om zich zaken eigen te maken en bij een groot deel overheerst het visueel ruimtelijke aspect, de zogeheten beelddenkers. Houd hier rekening mee. Geheugentrainingen zijn handig voor het vergroten van je werkgeheugen omdat je zo trucjes leert om delen van je geheugen sneller te kunnen benaderen. Maar wil je het echt structureel verbeteren dan zijn rituelen en routines aan te raden. Zorg dat je zaken op vaste plekken weglegt, focus je op één actie tegelijk en stop echt met multitasken. Want hoe groter je concentratievermogen, hoe beter je informatie binnen korte tijd kan absorberen. Wat ook helpt is voldoende rust maar ook lichaamsbeweging, actie hoort natuurlijk altijd afgewisseld te worden met rust. En schrijf dingen op. Want de handeling van het neerzetten van letters, leert je focussen op wat belangrijk is. Dus het wordt tijd om pen en papier weer tevoorschijn te halen en je handschrift af te stoffen!

Zag jij de gorilla, het veranderen van de gordijnen en verdwijnen van de zwarte speler?

Volg mindjoy op
Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook Pinterest

6 thoughts on “Train je eigen werkgeheugen

  1. Het filmpje kende ik al. Ik vind dit soort dingen altijd wel super interessant!

  2. Ik kende het filmpje ook al, ik vind het wel interessant. Ik zag de gorilla toen dacht ik niet. Ik heb denk ik zelf niet zo’n goed geheugen.

    • Anita

      Dit is wel een vernieuwde versie 😉

  3. Tering! Ik heb gewoon het filmpje nog twee keer moeten bekijken om zeker te weten dat ik niet in de zeik genomen werd. Ik had alledrie de veranderingen niet gezien….

    • Anita

      Natuurlijk neem ik je niet in de zeik Marion, zou niet durven!

  4. De gorilla zag. Maar mss komt dit door de titel 😉 en ik was extra oplettend.

    Altijd interessant het menselijke brein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.