Wat te doen bij lichamelijke stress

Stress, het kan soms verstrekkende gevolgen hebben. Je lichaam reageert op stress door de spieren aan te spannen, ademhaling en hartslag te versnellen en ook de bloeddruk gaat omhoog. Maar is stress langdurig dan treed er hoofdpijn, nek- en rugproblemen, maag-en darmklachten en/of slapeloosheid op. Bij mij heeft het zelfs tot een burn-out geleid en ook bezoeken aan de fysiotherapeut en zelfs kaakfysiotherapie zijn aan de orde geweest om mijn lichamelijke ongemakken te verhelpen. Maar het is erg moeilijk om je lichaam stressvrij te houden dus deel ik een aantal tips waar ik baat bij heb gehad of welke ik wil gaan uitproberen.

Onderzoeken waar de stressklachten vandaan komen

Soms is het heel goed aan te geven waar de stressklachten vandaan komen. Je zit bijvoorbeeld in een stressvolle periode en je energie is laag. Ik kan je dan aanraden om eens te kijken naar de meer energie challenge waar ik een tijd geleden aan mee hebt gedaan. Maar het kunnen bijvoorbeeld ook schuldgevoelens zijn die je parten spelen of zaken uit het verleden die nu ineens naar boven komen. Een familie opstelling kan je hierover duidelijkheid verschaffen. Ik vond het ontzettend bijzonder om mee te maken. Maar ook het bouwen van je eigen luchtkasteel kan duidelijkheid scheppen bij het ordenen van je gedachten.

Kies een activiteit waar je lichaam van ontspant

Voor de één is dat een creatieve activiteit, een ander kan alleen ontspannen in een wellnesscentrum of sauna of je kijkt liever naar een serie/ leest een boek. Ook wandelen of sporten kan helpen en natuurlijk mediteren. Ieder lichaam is namelijk anders en er is niet één activiteit aan te wijzen wat altijd goed werkt. Niet voor iedereen is alleen het hoofd leeg maken voldoende en is een lichamelijke activiteit echt nodig om dat te bewerkstelligen. Ik ben nu bijvoorbeeld ontzettend blij met de infrarood sauna die we in huis hebben staan en creatief bezig zijn helpt mij ook altijd om te ontspannen. En daarnaast behoort wandelen, door de komst van Louie, ook tot de dagelijkse bezigheden.

Infrarood sauna in huis mindjoy

Drukke periode in je leven of je persoonlijkheid?

Zorg je wel goed voor jezelf of zijn er keuzes die je moet maken waar je hoofd overuren door draait? Een dertigersdilemma kan door alle informatie die je krijgt om de ‘goede’ keuze te maken op de loer liggen. Het is daarom van groot belang om goed tot jezelf te komen en bepaalde zaken in je leven te leren accepteren. Je kan niet altijd anderen tevreden stellen en het is van groot belang om te begrijpen waarom je iets doet. Blijf daarom altijd goed voor jezelf zorgen en ga desnoods een paar dagen offline om te ontdekken wat je rust geeft. Als je weet hoe je in elkaar steekt en wat je nodig hebt kan je daar in het vervolg ook beter op anticiperen.

Yoga oefeningen

Voor mijn duimblessure had ik pilates ontdekt maar ik denk dat yoga momenteel beter gaat werken. Krachtoefeningen waarbij ik moet leunen op mijn hand zijn niet altijd haalbaar en ontspanningsoefeningen zijn echt nodig om de lichamelijke stress uit mijn lijf te gaan krijgen. Ik wil namelijk niet steeds weer bij de fysiotherapeut aankloppen. Ik hoop met yoga te kunnen gaan bereiken dat mijn lijf weer wat meer ontspant. Via Lisanne kwam ik in aanraking met Adriene die een 30 dagen yoga challenge heeft opgezet. Hier ga ik, heel cliché, op 1 januari mee beginnen om zo te ontdekken of yoga wat voor mij is.

Heb je nog andere tips om lichamelijke stress te verminderen?

Bloglovin | Instagram | Twitter | Facebook  | Pinterest

19 thoughts on “Wat te doen bij lichamelijke stress

  1. Morris heeft bij mij ook echt veel stress weggenomen, ik geniet er zo van om stukken met hem te wandelen. Verder probeer ik veel te fröbelen dat zorgt ook voor minder stress en sindskort neem ik mijn mobiel niet meer mee naar boven.

    • Anita

      Dat laatste is misschien ook wel een goede voor mij, mobiel pak je toch snel nog even bij voor het slapen gaan!

  2. Vooral de natuur geeft mij enorm veel rust en neemt stress echt deels weg. Uiteindelijk zul je inderdaad je levensstijl of leefwijze moeten aanpassen om stress te voorkomen of er beter mee om te gaan. Genoeg aan jezelf denken, vaker nee zeggen, keuzes maken waar jij achter staat en niet waarvan je denkt dat de maatschappij het de beste keuze vindt. Dat is niet makkelijk. Denk dat dat wel eens een mensenleven kan duren.

    • Anita

      Mooie aanvulling Marion 🙂

  3. Ooooh wat een fijn artikel! Het is niet altijd makkelijk te ontspannen, ik ben dan ook een stresskip. Wat heerlijk, een eigen sauna!!! Ik ontspan van een goeie massage 🙂

  4. Ik ben wel ook een stresskip… Een lekker warm bad of een ontspannende massage helpen mij dan altijd enorm aan het einde van de dag 🙂

  5. Veel mensen die heel gespannen zijn hebben dat niet eens meer door. Een oefening waarbij je een voor een je afzonderlijke lichaamsdelen aanspant en daarna ontspant, helpt dan. Dan voel je namelijk duidelijk het verschil. Zo’n oefening kan je meerdere keren op een dag doen.

    • Anita

      Dat was ook een oefening bij de meer energie challenge. Misschien toch wat vaker uitvoeren dan

  6. Ik ben heel gevoelig voor stress. Meestal krijg ik dan een stijve rug. Een massage is dan wel heel fijn. Van wandelen en knutselen wordt ik ook weer rustig.

  7. Heel fijn artikel! Toen ik begon met mijn ‘change of life’ ben ik ook begonnen met de 30 day yoga challenge, maar vanwege mijn arm ben ik daar toen mee gestopt want die was even goed gekneusd. Ik was het eigenlijk alweer vergeten, maar ik wil dat ook echt gaan oppakken en 30 dagen volhouden. Hopelijk brengt dat ook een nieuw ritme of nieuwe gewoonte met zich mee 🙂

    • Anita

      Dat is ook wat ik hoop Inge! Gaan we er samen weer tegenaan!

  8. ik vind dit een interessant iets..
    mijn spieren zijn vaak strak en gespannen, door stress en zorgen roep ik…
    Maar echt stress ?? zo voel en ervaar ik het niet merk het dus meer aan die pijnlijke spieren…
    Ik hou er van om dan lekker in bad te gaan ♥

  9. Zo een yoga challenge klinkt heel aantrekkelijk. Ik wil er all een tijdje mee beginnen, maar het komt er niet van, drukke persoonlijkheid denk ik 😉

    • Anita

      Je kan niet alles tegelijk Nesrin, hoe graag je ook zou willen 😉

  10. Goede tips, dank je wel! Het lastige is bij mij altijd dat ik nooit zo goed weet waar de lichamelijke stress vandaan komt. Vaak geeft lichamelijke inspanning bij mij ook juist weer lichamelijke stress. Ontspannen doe ik meestal door lekker een boek te lezen, een warme douche te nemen of naar de zonnebank te gaan, te bloggen en muziek te luisteren. 🙂

  11. Dankje voor de tips. Zelf merk ik dat het helpt als ik meer beweeg! x

  12. Goede tips zijn dit. Ik ben zelf erg bezig met rust en stress in balans te brengen. Ik hoop dat dit in 2016 meer gaat lukken!

  13. Mooi en interessant stuk, vol herkenning alvast. Het is fijn om weer van je te lezen!

    • Anita

      Ik vond het ook weer fijn om een informatief artikel te schrijven! Helaas vergen andere zaken in mijn leven momenteel teveel energie 🙁

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.