Boekrecensie Het laatste uit liefde – Cathy Rentzenbrink

Deze maand staat in het teken van Boektober. Vorig jaar deed ik ook mee en las vier boeken wat mijn reading challenge weer een enorme boost gaf. Ook nu daag ik mijzelf uit om er vier te lezen en wat kwam het goed uit toen Kosmos Uitgevers mij een boek op wilde sturen. Ik kreeg het ongecorrigeerd leesexemplaar van Het laatste uit liefde van Cathy Rentzenbrink binnen. Een bestseller in Engeland en waargebeurd verhaal.

Inhoud het laatste uit liefde

In 1990, wanneer Cathy zeventien is, wordt haar broer Matty (16) aangereden door een auto. Cathy en Matty zijn onafscheidelijk en doen heel veel samen. Zo ook op de bewuste avond waarna ze na het werken in de pub van hun ouders naar de discotheek gingen. Als Cathy naar huis wil krijgt ze van een bekende een lift aangeboden. Ze vraagt Matty mee te gaan maar hij wil nog even blijven. Maar wanneer Cathy in bed ligt hoort ze ineens mensen buiten roepen. Het zijn mensen die hebben gezien dat Matty aangereden is en besloten de familie te gaan halen. Ze wonen in een klein dorp Snaith waar iedereen de familie Mintern kent. Cathy besluit haar ouders te laten slapen want Matty zou zoals gewoonlijk wel gewoon iets stoms gedaan hebben. Alleen toen ze in het ziekenhuis aankwamen bleek het toch erger dan gedacht en moest Cathy haar ouders wakker bellen. Na een operatie wordt Matty in een kunstmatige coma gehouden. Een moeilijke tijd volgt waarin Matty epileptische aanvallen krijgt en uiteindelijk de vegetatieve status toegewezen krijgt. Hij is niet meer bij bewustzijn. Als hij zijn plek in het ziekenhuis op moet geven voor de meer hoopvolle gevallen brengen zijn ouders hem naar huis. Hierdoor staat het hele gezinsleven, naast het openhouden van de pub, in het teken van het zorgen voor Matty.

het laatste uit liefde boekrecensie

Boekrecensie

Ik lees graag waargebeurde verhalen en was onwijs benieuwd naar dit verhaal. Ook al is het tientallen jaren geleden, Cathy weet nog heel levendig te beschrijven wat er vanaf het moment van het ongeluk plaats heeft gevonden. Het is natuurlijk ook een levens veranderende gebeurtenis geweest in haar leven die je altijd bij zal blijven. De jaren na het ongeluk worden ze heen en weer geslingerd tussen allerlei emoties. Ook komt de gedachte geregeld naar boven dat het voor iedereen beter was geweest als Matty op de avond van het ongeluk was gestorven. Als je het verhaal leest weet je waarom dit niet eens zo’n gekke gedachte is geweest. In al die jaren is het moeilijk geweest om de waarheid onder ogen te zien, namelijk dat Matty nooit meer wakker zou worden. Maar wat doe je dan na al die jaren zonder verandering? En wat voor effect heeft dat op jou als persoon en de andere gezinsleden? Dit beschrijft Cathy onwijs mooi en je wordt helemaal meegezogen in de moeilijke tijd die zij beleefd heeft. Met krantenknipsels en stukken voor de rechtbank om het verhaal nog meer vorm te geven. Ook neemt ze je mee in de tijd daarna en hoe je doorgaat met leven als je broer zich in een uitzichtloze situatie bevindt. Dat blijkt een heel gevecht te zijn geweest, waar ze voor mijn gevoel best snel doorheen gaat. Een prachtig geschreven boek uit liefde voor haar broer Matty welke ik je zeker aanbeveel.

Het laatste uit liefde verschijnt 25 oktober 2016

Dit artikel bevat een product dat door de uitgeverij is opgestuurd. Lees hiervoor mijn disclaimer

Heb jij al eens een boek mogen lezen voordat deze uitgebracht werd?