Dromen durven doen review

Het boek wat ik vandaag wil bespreken is Dromen durven doen van Ben Tiggelaar. Om niet terug te vallen in oude gewoontes ben ik tijdens mijn herstel het boek van Ben Tiggelaar gaan doornemen. Ben is gedragswetenschapper en verzorgt jaarlijks seminars en lezingen aan managers. Het boek dromen, durven, doen is zijn bekendste boek en inmiddels vertaald in het Engels, Duits en Arabisch. In de ondertitel wordt aangeduid dat het gaat om het managen van de lastigste persoon op aarde, en dat ben je natuurlijk zelf.

Dromen durven doen ben tiggelaar
Inhoud dromen durven doen

Tiggelaar zegt een realistische, praktische aanpak te presenteren die werkt als je er serieus mee aan de slag gaat. Opbouw van het boek is erg duidelijk en alles is onderbouwd met onderzoek. Als eerste ga je meer inzicht in je gedrag krijgen, waarna je via de fasen dromen durven doen komt tot de aanpak die jou helpt. Dromen staat voor het concreet maken van gedrag dat je wil veranderen. Durven gaat over het voorbereiden van crisissituaties en (eventuele) terugval in oude gewoontes. Doen gaat tenslotte over het dagelijks meten van het gedrag om de hersenen te trainen om nieuw gedrag tot een gewoonte te maken. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met veranderingsverhalen en een korte samenvatting van de belangrijke punten uit dat hoofdstuk. Er is online een werkboek te vinden en daar vind je ook de samenvatting van het boek en een lijst om je gedrag te meten.

Boek review

Het boek dromen durven doen is duidelijk en laat je op zoek gaan naar een levensstijl die bij je past. Ik ben nadat ik het boek gelezen had aan de slag gegaan met het werkboek. Het is fijner als je deze na elk hoofdstuk meteen voor je eigen persoonlijke situatie in kunt vullen. Verandering begint namelijk bij jezelf en je gaat aan de slag met automatische gedragingen en gewoontes die je in de weg zitten. Haalbare doelen en tijd zijn nodig om los te laten wat is geweest, dat doe je niet zomaar even. Tiggelaar zegt dat je pas veranderd als je er klaar voor bent en dat is zeker het geval. Pas na de burn-out zag ik in dat het echt anders moest. Er is veel denk- en piekertijd vooraf gegaan aan deze verandering en het boek dromer durven doen heeft mij zeker geholpen om het behapbaar te maken. Het is daarnaast belangrijk ook hulp te vragen van mensen uit je omgeving en jezelf te belonen. Op mijn gedragsmeting lijst staat 1x per week sporten, hierbij had ik een vriendin die regelmatig vroeg hoe het ervoor stond en dat hielp. De gedragsmeting lijst hij mij echt geholpen om gedrag dat niet vanzelf gaat inzichtelijk te maken. Zeker een aanrader.

Dromen durven doen gedragsmeting
Zijn er gewoontes die jij graag bij jezelf wil veranderen?