Loswerken review

Vandaag een boek review op ‘mindfulness maandag’

Nadat ik losleven had gelezen was ik zo enthousiast dat ik ook meteen Loswerken van Jan Wolter Bijleveld & Ingeborg Deana heb aangeschaft. Laatst waren we in Duitsland voor ons jaarlijkse Wuppertal weekend en daar heb ik het boek uit kunnen lezen. Loswerken laat je naar jezelf kijken en moedigt aan om andere keuzes te maken als je voelt dat je op het werk in een keurslijf zit. Hierbij is mildheid, vertrouwen en voldoening nodig die je samen met een positieve kijk verder brengt naar waar je naartoe wil. En ze starten het boek meteen met een erg goede quote:

Loswerken quote lsltn

Inhoud loswerken

De grote vraag die je jezelf het gehele boek kunt stellen is ‘van wie moet dat dan?’. Elk hoofdstuk beginnen ze met een vraag die start met de belangrijke woorden: ‘Moet ik’, gevolgd door het onderwerp. Het boek bespreekt 38 onderwerpen zoals een bomvolle agenda, werk-privébalans, out of the box denken, veranderplan, jezelf profileren en of je altijd en overal je mail moet checken. Een hoofdstuk bevat gemiddeld 3 pagina’s en begint of wordt meestal afgesloten met een typische lsltn zin.

Boek review

Het boek bevat een goede mix van onderzoeksgegevens, vragen die je laten nadenken en ze verwijzing naar boeken als je over een bepaald onderwerp meer wil lezen. Hoe je met je werk omgaat is je eigen verantwoordelijkheid. Als je veel geeft moet je die ook durven nemen. Heb geduld en vertrouwen en onthoudt stilstaan bij jezelf is vooruitgang geen achteruitgang. Blijf jezelf daarom de waarom vraag stellen. Deze en andere waarheden lees je in loswerken waardoor de schrijvers je proberen terug te laten gaan naar de essentie van je werk. Dus als je vastzit en voelt dat je in een keurslijf zit is dit een goed boek om bij jezelf op onderzoek uit te gaan. Sommige onderwerpen, zoals het nieuwe werken, zijn voor mensen die in de zorg werken natuurlijk niet van toepassing dus die kun je overslaan. De Lsltn-competenties die helpen om je werk lichter en luchtiger te maken zijn mij het meest bijgebleven. Deze competenties zijn accepteren, buigen, relativeren, laten, dankbaar zijn, geduld bewaren en ontpersoonlijken.

Loswerken lsltn loslaten

Loswerken is het tweede boek uit een reeks van drie: loslaten, loswerken & losleven van de makers van lsltn.

Spreekt het boek loswerken jou aan?