Zeven principes van mindfulness

Vandaag op ‘mindfulness maandag’ de zeven principes van mindfulness en of ik ze beheers.

Mindfulness is bewuster leven met aandacht voor de kleine dingen in het leven. In theorie klinkt dat eenvoudig, maar het blijkt toch lastiger te zijn om het in de praktijk te brengen. Leven in het nu en niet met je gedachten afdwalen naar het verleden of de toekomst is het streven. Probeer de dingen niet op de automatische piloot uit te voeren, let op je ademhaling en laat je niet leven door verplichtingen. Dit klinkt allemaal veelbelovend maar momenteel ben ik nog niet zover. Ik wil vandaag via de zeven principes van mindfulness mijn huidige gedachten delen voordat ik de mindfulness cursus ga volgen.

Zeven mindfulness principes

1. Mildheid (niet oordelen)

Ik ben een goede observator, zie veel, sla dat op en probeer hier geen conclusies aan te verbinden. Voor een ander ben ik hierdoor erg mild maar voor mijzelf niet altijd. Ik verwacht dat ik veel maar moet kunnen en dan is mildheid voor mijzelf niet altijd aan de orde. Sinds mijn burn-out is dit wel beter geworden maar hier valt zeker nog winst te behalen.

2. Geduld hebben

Tot op een bepaalde hoogte kan ik geduld opbrengen. Maar als iets echt niet lukt, na herhaaldelijk proberen, dan raakt mijn geduld wel op. Tijdens mijn werk, in de gehandicaptenzorg, ben ik erg geduldig en houdt ik rekening met het tempo van de ander. Dat mag ik ook meer in mijn persoonlijke omgeving gaan toepassen.

3. Frisse blik (telkens weer opnieuw beginnen)

Ergens met een frisse blik instappen is voor mij erg moeilijk want in mijn gedachten heb ik van tevoren al scenario’s bedacht over hoe het kan lopen. Dit is soms wel prettig want dan kom je niet voor verrassingen te staan, maar kan onbewust ook in de weg zitten. Ik ben een doorzetter en dat moet ik voor mijzelf en niet voor een ander doen. Het leven in het nu speelt bij dit principe een grote rol.

4. Vertrouwen

Zonder vertrouwen in jezelf en de ander kom je nergens. Bij een nieuwe uitdaging moet je weer het vertrouwen zien te krijgen en dat blijft een leerpunt. Ik onderzoek graag iets en stap een nieuwe uitdaging goed voorbereid in. Ik mag echter meer blind vertrouwen op mijn eigen kunnen om verder te ontdekken wie ik werkelijk ben.

5. Niet-streven

Na 12 jaar gestudeerd te hebben zou je kunnen zeggen dat ik een streber ben, maar niets is minder waar. Doelloos het leven leiden is voor iedereen moeilijk, je hebt altijd wel een doel voor ogen dat je na wilt streven. Je moet niet te ver in de toekomst denken en ontdekken wat je belemmerd om in het nu te leven. Momenteel gaat mij dit veel beter af, maar het kan altijd beter (toch weer een streven).

6. Loslaten

Nadat ik het boek losleven en loswerken had gelezen probeer ik steeds meer te denken ‘van wie moet dat dan?’. Daarbij probeer ik minder vast te houden aan oude gewoontes, gedachten & gedragingen en dat los te laten. Iets nieuws aanleren is erg moeilijk en dat blijft een groot leerpunt voor mijzelf. Loslaten is van alle mindfulness principes voor mij de moeilijkste.

7. Acceptatie

Situaties accepteren en je bewust te worden van je moeilijkheden is nodig om ingesloten patronen en reflexen te veranderen. Hierdoor zorg je er ook voor dat je jezelf beter leert te begrijpen. Dit kan oppervlakkig maar het is beter om zo diep mogelijk te kijken voor het beste resultaat. Diep kijken doe ik al wel, maar ik heb nog niet alles geaccepteerd en dat heeft tijd nodig.

Beheers jij de zeven principes van mindfulness?

3 thoughts on “Zeven principes van mindfulness

  1. Gertie

    Heb ook ’n cursus mindfulness gedaan en ik heb er érg veel aan gehad.
    Zeker aan te bevelen dus!

    • Anita

      Waar heb jij de cursus gedaan Gertie?

      • Gertie

        Bij psychologenpraktijk Oog in Eindhoven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.